Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Składki, zasiłki, emerytury  »  Zasiłki i inne świadczenia  »   Niezdolność do pracy po ustaniu zatrudnienia
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Niezdolność do pracy po ustaniu zatrudnienia

Dodatek do Gazety Podatkowej nr 63 (1104) z dnia 7.08.2014

Z końcem czerwca bieżącego roku zostałam zwolniona z pracy. Kilka dni wcześniej jednak zachorowałam. Obecnie otrzymałam kolejne już zwolnienie lekarskie.

1) Czy, tak jak poprzednie zaświadczenie lekarskie ZUS ZLA, powinnam dostarczyć je do swojego byłego pracodawcy?

NIE. Płatnik składek upoważniony do wypłaty świadczeń z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa realizuje zasiłki swoim ubezpieczonym jedynie w czasie trwania ich ubezpieczenia chorobowego. Natomiast osobom uprawnionym do zasiłków za okres po ustaniu wymienionego ubezpieczenia, prawo do zasiłków i ich wysokość ustala oraz świadczenia te wypłaca organ rentowy. Kwestię tę reguluje art. 61 ustawy zasiłkowej.

Do wypłaty zasiłku przysługującego za okres po ustaniu tytułu ubezpieczenia zobowiązany jest oddział ZUS właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby uprawnionej do tego rodzaju świadczenia. Przy czym w przypadku, gdy oddział ZUS właściwy ze względu na siedzibę płatnika składek (niewypłacającego świadczeń chorobowych), zobowiązany do wypłaty zasiłku w czasie trwania ubezpieczenia, rozpocznie już stosowną wypłatę, kontynuuje ją również za okres po ustaniu ubezpieczenia.

Zatem Czytelniczka, zgodnie z powyższymi wskazówkami, kolejne zwolnienie powinna dostarczyć do właściwego ZUS. Warto przypomnieć, iż należy to zrobić przed upływem 7 dni od daty otrzymania zaświadczenia lekarskiego ZUS ZLA. Przekroczenie tego terminu skutkować będzie zmniejszeniem o 25% wysokości zasiłku chorobowego przysługującego za okres od 8. dnia orzeczonej niezdolności do pracy do dnia dostarczenia zaświadczenia lekarskiego, chyba że niedostarczenie zaświadczenia nastąpi z przyczyn niezależnych od zainteresowanej (art. 62 ustawy zasiłkowej).


2) Dla celów wypłaty pierwszego zasiłku po ustaniu zatrudnienia musiałam wypełnić oświadczenie ZUS Z-10. Czy formularz ten składa się za każdym razem, gdy dostarcza się zwolnienie lekarskie do ZUS?

Osoba niezdolna do pracy po ustaniu zatrudnienia może otrzymywać z ZUS zasiłek chorobowy po spełnieniu określonych warunków. Ubiegając się wówczas o jego wypłatę, zobowiązana jest przedstawić odpowiednie dokumenty.

Jednym z nich jest formularz ZUS Z-10 wskazany w § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków (...). Jego wzór zawarto w załączniku nr 4 do tego rozporządzenia.


Formularz ZUS Z-10 dostępny jest na stronie internetowej naszego Wydawnictwa: www.druki.gofin.pl.


Ubezpieczony ubiegający się o przyznanie i wypłatę przez ZUS zasiłku chorobowego za okres niezdolności do pracy przypadającej po ustaniu tytułu ubezpieczenia chorobowego oświadcza w nim o:

  • zaprzestaniu i niepodjęciu działalności zarobkowej stanowiącej tytuł do objęcia obowiązkowo lub dobrowolnie ubezpieczeniem chorobowym albo zapewniającej prawo do świadczeń za okres niezdolności do pracy z powodu choroby, 
     
  • nieustaleniu prawa do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy, zasiłku dla bezrobotnych, zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, 
     
  • niepodleganiu obowiązkowo ubezpieczeniu społecznemu rolników określonemu w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników.

Wypełnione oświadczenie składa się jednorazowo, przy pierwszym zwolnieniu płatnym przez ZUS za okres po ustaniu tytułu ubezpieczenia chorobowego. Jednocześnie osoba, występująca z roszczeniem o wypłatę zasiłku, własnoręcznym podpisem zobowiązuje się do niezwłocznego powiadomienia organu rentowego o zaistnieniu jednej z wymienionych w oświadczeniu okoliczności albo powstaniu tytułu do objęcia ubezpieczeniem chorobowym.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Zasiłki i inne świadczenia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.