W związku z nowelizacją ustawy o rachunkowości uzyskaliśmy status jednostki małej, mającej prawo do stosowania uproszczeń, m.in. w zakresie klasyfikacji umów leasingu. Chcielibyśmy skorzystać z tej możliwości już w tym roku, ale wyłącznie do nowo zawieranych umów leasingu. Czy umowy leasingu zawarte przed dniem wejścia w życie nowych przepisów, które ze względu na obowiązek badania sprawozdań finansowych były rozliczane dla celów bilansowych jako leasing finansowy, zaś dla celów podatkowych – jako leasing operacyjny, mogą pozostać w księgach do czasu ich rozliczenia i zakończenia?
Ustawą z dnia 23 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1333) wprowadzono możliwość stosowania uproszczeń w rachunkowości, polegających m.in. na dokonywaniu kwalifikacji umów leasingu według zasad określonych w przepisach podatkowych (por. znowelizowany art. 3 ust. 6 ustawy o rachunkowości). Z uproszczenia tego mogą skorzystać jednostki, które za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły co najmniej dwóch z trzech następujących wielkości:
1) 17.000.000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
2) 34.000.000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
3) 50 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.
Należy zauważyć, iż powyższe dotyczy trzech kryteriów, a mianowicie sumy aktywów, wielkości przychodów oraz stanu zatrudnienia w odniesieniu do jednego, tj. poprzedniego roku obrotowego (a nie dwóch lat obrotowych – bieżącego i poprzedniego, jak to ma miejsce w przypadku kwalifikacji do jednostek małych). Wprowadzone uproszczenie w zakresie ewidencji leasingu jest opcją (możliwością). Nie jest to obowiązek dla jednostki. W praktyce często występuje sytuacja, w której umowa leasingu nie jest kwalifikowana jednorodnie, a mianowicie dla celów bilansowych jest kwalifikowana do umów leasingu finansowego (spełnia warunki określone w art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości), zaś dla celów podatkowych – do leasingu operacyjnego. Zatem przewidziane w ustawie o rachunkowości uproszczenie umożliwia jednostkom, po spełnieniu ww. kryteriów, prowadzenie jednolitej ewidencji umów leasingu zarówno dla celów bilansowych, jak i podatkowych, tj. według zasad określonych w przepisach podatkowych.
Zastosowanie uproszczenia w zakresie klasyfikacji umów leasingu jest prawem, a nie obowiązkiem jednostki. Dlatego też ewidencję umów leasingu zawartych przed dniem wejścia w życie nowych przepisów można prowadzić na dotychczasowych zasadach, tj. dla celów bilansowych rozliczać jako leasing finansowy, zaś dla celów podatkowych – jako leasing operacyjny. Natomiast do nowo zawartych umów leasingu można stosować uproszczenie i – po spełnieniu wymaganych kryteriów – kwalifikować je i ujmować w księgach rachunkowych według zasad podatkowych. |
Przypominamy, iż znowelizowane przepisy ustawy o rachunkowości mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2016 r. Jednakże jednostki mogą je zastosować (z pewnymi wyjątkami) do sprawozdań finansowych za rok obrotowy kończący się po dniu wejścia w życie ustawy z dnia 23 lipca 2015 r., a więc już do sprawozdań za 2015 r.
|