Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Usługi serwisowe i gwarancyjne w księgach sprzedawcy
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Usługi serwisowe i gwarancyjne w księgach sprzedawcy

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 11 (395) z dnia 1.06.2015

Jesteśmy spółką z o.o. Prowadzimy działalność handlową w zakresie kompletowania i sprzedaży sprzętu komputerowego. W ramach działalności wykonujemy także naprawy serwisowe oraz gwarancyjne. Jak powinniśmy ująć w księgach sprzedaż usług serwisowych sprzętu komputerowego, które są wykonywane u klienta? W związku z tą usługą wydajemy z magazynu poszczególne towary, które zużywane są do wykonania naprawy. Na jakim koncie ujmować wartość elementów wydanych do naprawy – czy na koncie w zespole 4, czy może na koncie 73-1, jako wartość sprzedanych towarów? Jak rozliczać koszty napraw gwarancyjnych sprzętu komputerowego?

1. Odpłatne usługi serwisowe w zakresie naprawy sprzętu komputerowego

Z opisu przedstawionego w pytaniu wynika, że obok działalności handlowej obejmującej sprzedaż komputerów, stanowiących w tym przypadku towary, jednostka świadczy odpłatne usługi serwisowe w zakresie naprawy sprzętu komputerowego, a więc prowadzi działalność usługową. W działalności usługowej wykorzystuje części komputerowe znajdujące się w magazynie towarów.

Do ujmowania w księgach rachunkowych operacji gospodarczych dotyczących przychodów ze sprzedaży towarów i kosztu sprzedanych towarów w cenie zakupu (nabycia) służą konta zespołu 7, a ewidencja w tym zakresie przebiega według zasad ogólnych, określonych w ustawie o rachunkowości. Operacje te można zaksięgować następująco:

1. Sprzedaż kompletnego sprzętu komputerowego udokumentowana fakturą:
   a) przychód w cenach sprzedaży netto (bez VAT):
      – Ma konto 73-0 "Sprzedaż towarów",
   b) VAT należny określony w fakturze:
      – Ma konto 22-2 "Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego",
   c) wartość należności od nabywcy:
      – Wn konto 10 "Kasa" (przy zapłacie gotówką) lub 20 "Rozrachunki z odbiorcami"
          (przy odroczonym terminie płatności).
2. Rozchód sprzedanych komputerów w cenie zakupu (nabycia) z magazynu, udokumentowany w sposób przyjęty przez jednostkę i określony w zakładowym planie kont (np. dowodem Wz lub kopią faktury, na których nabywca potwierdził odbiór towaru z magazynu jednostki):
      – Wn konto 73-1 "Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)",
      – Ma konto 33 "Towary".

Natomiast operacje gospodarcze związane ze świadczeniem odpłatnych usług naprawy sprzętu komputerowego podlegają ewidencji – na podstawie dokumentów źródłowych – na kontach zespołu 4 lub zespołu 5 albo równocześnie na kontach zespołu 4 i 5 – w zależności od przyjętej przez jednostkę i określonej w zakładowym planie kont metody ewidencji i rozliczania kosztów.

Świadczenie usług w większości przypadków związane jest z wykonaniem wielu różnych czynności, które są niezbędne do realizacji usługi głównej. Wszystkie poniesione koszty naprawy komputera, w tym również części zamienne, stanowią kompleksową usługę naprawy (serwisową). Zatem wydanie z magazynu elementów składowych komputera, w celu dokonania jego naprawy w ramach usługi serwisowej, nie jest sprzedażą towarów. Jest wydaniem towarów na potrzeby własnej działalności operacyjnej (usługowej) i odzwierciedla koszt materiałów bezpośrednich zużytych do wytworzenia usługi, ewidencjonowany na przeznaczonych do tego celu kontach zespołu 4 i 5. Ponadto zużyte towary (jako części zamienne) nie muszą być wykazane w odrębnych pozycjach na fakturze dokumentującej sprzedaż usługi serwisowej sprzętu komputerowego. Na gruncie VAT obowiązuje zasada, że części składowe usługi głównej nie są odrębnie klasyfikowane statystycznie, a co za tym idzie nie są odrębnie opodatkowane VAT. Opodatkowaniu podlega ogólna wartość usługi.

Zakładając, że pytająca jednostka ewidencjonuje i rozlicza koszty zarówno na kontach zespołu 4, jak i 5 księgowania w zakresie usług serwisowych przebiegać mogą następująco:

1. Wydanie części składowych do komputerów z magazynu jednostki, udokumentowane dowodem
Rw – w wartości według cen zakupu (nabycia):
   a) zarachowanie kosztu:
      – Wn konto 40-1 "Zużycie materiałów i energii",
      – Ma konto 33 "Towary",
   b) rozliczenie kosztu na odpowiednie konto zespołu 5:
      – Wn konto 50-3 "Koszty usług podstawowych",
      – Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".
2. Poniesienie innych kosztów prostych w związku z dokonana naprawą:
   a) zarachowanie kosztów (na podstawie faktur, dowodów PK, list płac itp.):
      – Wn odpowiednie konto zespołu 4, np. 40-1 "Zużycie materiałów i energii", 40-4 "Wynagrodzenia", 
        40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia",
      – Ma różne konta np. 10, 13, 21, 22, 23,
   b) rozliczenie kosztów na konta w zespole 5:
      – Wn konto 50-3 "Koszty usług podstawowych",
      – Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".
3. Faktura potwierdzająca sprzedaż usług serwisowych:
   a) wartość w cenie sprzedaży netto:
      – Ma konto 70-0 "Sprzedaż usług",
   b) VAT należny:
      – Ma konto 22-2 "Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego",
   c) należność od nabywcy stanowiąca cenę usługi:
      – Wn konto 10 "Kasa" lub 20 "Rozrachunki z odbiorcami".
4. Przeksięgowanie kosztu wytworzenia wykonanej usługi na podstawie dowodu PK:
      – Wn konto 70-1 "Koszt sprzedanych usług",
      – Ma konto 50-3 "Koszty usług podstawowych".

2. Odpowiedzialność dostawcy za wady rzeczy sprzedanej

Kwestie odpowiedzialności sprzedającego wobec kupującego za wady rzeczy sprzedanej regulują przepisy art. 556–582 Kodeksu cywilnego (K.c.).

W zakresie rękojmi za wady ww. przepisy stanowią, że sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną. Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;

2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;

3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;

4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Rzecz sprzedana ma wadę fizyczną także w razie nieprawidłowego jej zamontowania i uruchomienia, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez kupującego, który postąpił według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy.

Natomiast udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Co istotne, takie oświadczenie nie musi być koniecznie wyrażone w formie pisemnej, np. w karcie gwarancyjnej. Oświadczenie gwarancyjne może zostać złożone w reklamie. Obowiązki gwaranta mogą w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług. Jeżeli została udzielona gwarancja co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym. Termin gwarancji wynosi 2 lata, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana, chyba że zastrzeżono inny termin. Może to być także termin krótszy.

Jeśli gwarancja została udzielona (bowiem jest dobrowolna), sprzedawca powinien wydać kupującemu wraz z rzeczą sprzedaną dokument gwarancyjny.

Co istotne kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji. Wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi. W razie jednak wykonywania przez kupującego uprawnień z gwarancji bieg terminu do wykonania uprawnień z tytułu rękojmi ulega zawieszeniu z dniem zawiadomienia sprzedawcy o wadzie. Termin ten biegnie dalej od dnia odmowy przez gwaranta wykonania obowiązków wynikających z gwarancji albo bezskutecznego upływu czasu na ich wykonanie.


3. Utworzenie rezerwy na koszty napraw gwarancyjnych

Usługi gwarancyjne w sposób bezpośredni wiążą się w omawianej sytuacji z działalnością handlową jednostki (ich przewidywany koszt jest wkalkulowany w cenę sprzedanych towarów handlowych objętych gwarancją i nie podlega odrębnemu fakturowaniu). W związku z tym poniesione na ich wykonanie koszty proste wynikające z dokumentów źródłowych zarachowane na konta zespołu 4, powinny podlegać rozliczeniu w ciężar konta 51-0 "Koszty działalności podstawowej – handlowej" (w analityce: Koszty usług gwarancyjnych). Koszty poniesione na wykonanie usług gwarancyjnych mogą obejmować przykładowo: wartość w cenie zakupu części komputerowych pobranych z magazynu, czy innych materiałów pomocniczych lub towarów, koszty robocizny wynikające z listy płac, świadczenia na rzecz pracowników itp.

W świetle prawa bilansowego jednostka handlowa, która udziela gwarancji kupującemu (wydaje dokument gwarancyjny), powinna utworzyć rezerwę w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na koszty napraw gwarancyjnych towarów w związku z ich sprzedażą, a więc wtedy, gdy ma miejsce zdarzenie obligujące. Dokonywanie biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów zwiększa koszty sprzedaży jednostki handlowej. Tworząc rezerwę na przewidywane koszty napraw gwarancyjnych należy uwzględnić w szczególności wielkość sprzedaży towarów, na które udzielana jest gwarancja, oraz rzeczywiście poniesione w przeszłości koszty tych napraw. Szczegółowe zasady tworzenia, wyceny oraz prezentacji w sprawozdaniu finansowym tego typu rezerw zawiera Krajowy Standard Rachunkowości nr 6 "Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe".

Do ewidencji rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na koszty napraw gwarancyjnych służy konto syntetyczne 64 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów" (w analityce: Rezerwa na naprawy gwarancyjne).

Jeżeli jednostka stosuje do ewidencji kosztów działalności operacyjnej konta zespołu 4 i 5 lub tylko zespołu 5, to w takim przypadku rezerwy na koszty napraw gwarancyjnych ujmuje w księgach rachunkowych, zapisem:

      – Wn konto 51-0 "Koszty działalności podstawowej – handlowej"
         (w analityce: Koszty usług gwarancyjnych),
      – Ma konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów"
         (w analityce: Rezerwa na naprawy gwarancyjne).

W sytuacji gdy jednostka do ewidencji kosztów stosuje wyłącznie konta zespołu 4, rezerwę na koszty napraw gwarancyjnych może zaksięgować zapisem:

      – Wn konto 49 "Rozliczenie kosztów",
      – Ma konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów"
         (w analityce: Rezerwa na naprawy gwarancyjne).

Odpisy biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń (por. art. 39 ust. 3 ustawy o rachunkowości).

W sytuacji gdy jednostka poniesie koszty napraw gwarancyjnych, powinna je zaliczyć do kosztów działalności operacyjnej. Koszty te ujmuje w księgach rachunkowych na ogólnych zasadach. Przykładowo, jeżeli jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5, to ewidencja tych kosztów przebiegać może zapisami:

1. Wydanie części składowych do komputerów z magazynu jednostki, udokumentowane dowodem Rw – w cenach zakupu (nabycia):
   a) zarachowanie kosztu:
      – Wn konto 40-1 "Zużycie materiałów i energii",
      – Ma konto 33 "Towary",
   b) odniesienie kosztu na odpowiednie konto zespołu 5:
      – Wn konto 51-0 "Koszty działalności podstawowej – handlowej"
         (w analityce: Koszty usług gwarancyjnych),
      – Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".
2. Poniesienie innych kosztów prostych w związku z dokonaną naprawą:
   a) zarachowanie kosztów (na podstawie faktur, dowodów PK, list płac itp.)
      – Wn odpowiednie konto zespołu 4, np. 40-1 "Zużycie materiałów i energii", 40-4 "Wynagrodzenia",
         40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia",
      – Ma różne konta np. 10, 13, 21, 22, 23
oraz zapis równoległy:
      – Wn konto 51-0 "Koszty działalności podstawowej – handlowej"
         (w analityce: Koszty usług gwarancyjnych),
      – Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

Z chwilą poniesienia kosztów napraw gwarancyjnych następuje rozwiązanie rezerwy do wysokości rzeczywiście poniesionych kosztów. Dokonuje się wówczas następującego zapisu w księgach rachunkowych:

      – Wn konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów"
         (w analityce: Rezerwa na naprawy gwarancyjne),
      – Ma konto 51-0 "Koszty działalności podstawowej – handlowej"
         (w analityce: Koszty usług gwarancyjnych).

Jeżeli koszty napraw nie wystąpią, to po upływie umownego okresu gwarancji należy dokonać odpisania biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Ewidencja w księgach rachunkowych tego zdarzenia przebiegać będzie w sposób przedstawiony wcześniej, tj. kwotę niewykorzystanej rezerwy ujmuje się na zmniejszenie kosztów, zapisem: Wn konto 64-1, Ma konto 51-0.


Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.