Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Pakiety medyczne dla pracowników w ewidencji księgowej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Pakiety medyczne dla pracowników w ewidencji księgowej

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 13 (876) z dnia 1.05.2015

Wykupujemy pakiety medyczne dla pracowników, które wydajemy im za symboliczną odpłatnością. Czy część pokrywana przez pracowników zmniejsza koszt świadczenia wykazany w księgach rachunkowych, czy też na zasadzie sprzedaży stanowi przychód?

Do kosztów firmy zalicza się jedynie część świadczenia sfinansowaną przez pracodawcę. Kwota obciążająca pracownika nie jest przychodem, tylko podlega ujęciu na kontach rozrachunkowych.

Wydatki na zakup pakietów medycznych odnosi się w ciężar kosztów działalności operacyjnej. Ponieważ jest to świadczenie na rzecz pracowników, podlega ewidencji na koncie 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia" lub na odpowiednim koncie zespołu 5.

Natomiast kwota zwracana przez pracownika podlega rozliczeniu jedynie na kontach rozrachunkowych. Może zostać ujęta np. na koncie 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami".

Zatem w przypadku opisanym w pytaniu, gdy część wydatku dotyczącą pakietu pokrywa pracodawca oraz część (tutaj: symboliczną) pracownik, w księgach rachunkowych mogą wystąpić następujące zapisy:

1. Dokument (faktura) potwierdzający zakup pakietów medycznych:
      - Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
      - Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami"
         lub konto 24 "Pozostałe rozrachunki".
2. Rozliczenie zakupionych usług:
   • w części sfinansowanej przez pracodawcę:
      - Wn konto 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne
         świadczenia";
   • w części obciążającej pracownika:
      - Wn konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami";
   • wartość pakietów:
      - Ma konto 30.
3. Potrącenie należności za pakiety np. z wynagrodzenia:
      - Wn konto 23 "Rozrachunki z pracownikami z tytułu
         wynagrodzeń",
      - Ma konto 23-4.

Przekazane pracownikom pakiety medyczne stanowią dla nich (w części sfinansowanej przez pracodawcę) częściowo odpłatne świadczenia w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PDOF. W związku z tym pracodawca jako płatnik ma obowiązek doliczenia wartości takiego świadczenia (w części nieodpłatnej) do przychodów pracownika ze stosunku pracy, podlegających opodatkowaniu.

Wartość takiego przychodu ustala się zgodnie z art. 11 ust. 2b ustawy o PDOF, czyli w wysokości różnicy pomiędzy:

  • wartością tych świadczeń (ustalanych według cen zakupu - jeśli przedmiotem świadczenia są usługi zakupione przez pracodawcę) a
     
  • odpłatnością ponoszoną przez podatnika - tu: pracownika.

Zatem przychodem pracownika z tytułu otrzymanego dofinansowania do pakietów medycznych jest różnica między ceną pakietu medycznego wynikającą z faktury (przypadającą na danego pracownika) a odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

Wartość omawianych świadczeń stanowi zasadniczo podstawę dla wyliczenia obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne. W myśl bowiem art. 18 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. W konsekwencji wartość tych świadczeń stanowi również podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Należy jednak zaznaczyć, że w niektórych przypadkach tego rodzaju świadczenia mogą być zwolnione z oskładkowania. Jak wynika bowiem z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106 ze zm.), podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (w konsekwencji również na ubezpieczenie zdrowotne) nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Zatem składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością, przy czym częściowa odpłatność polega na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

Więcej przczytasz w
Szerzej na ten temat pisaliśmy
Biuletynie Informacyjnym nr 7
z 1.03.2015 r. na str. 53

W uzupełnieniu dodajmy, iż zgodnie z ustawą o VAT, przekazanie pracownikom pakietów medycznych częściowo odpłatnych uznawane jest za usługę odpłatną, korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 w związku z pkt 19a ustawy o VAT. W związku z tym podatnik musi wykazać w deklaracji VAT-7, składanej za okres, w którym nastąpiło przekazanie pakietów, obrót zwolniony.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.