Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Rozliczanie kosztów ubezpieczenia środka trwałego w budowie
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Rozliczanie kosztów ubezpieczenia środka trwałego w budowie

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 3 (387) z dnia 1.02.2015

Wykupiliśmy polisę ubezpieczeniową środka trwałego w budowie na okres 1 roku. Jak ująć taki koszt w księgach rachunkowych? Czy wpłynie on na wartość początkową budowanego środka trwałego? Ewidencję kosztów prowadzimy na kontach zespołu 4 i 5.

1. Zasady rozliczania kosztów ubezpieczenia budowanego środka trwałego

Co do zasady, środki trwałe przyjmuje się do użytkowania w ich wartości początkowej, którą w odniesieniu do środków trwałych wytwarzanych we własnym zakresie stanowić będzie koszt wytworzenia. Według art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości koszt wytworzenia środków trwałych w budowie obejmuje ogół kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia środka do używania. Wśród różnego rodzaju wydatków, które zalicza się do kosztów wytworzenia środka trwałego w budowie można wyróżnić przykładowo koszty dokumentacji projektowej, koszty przygotowania terenu pod budowę, koszty pozwoleń, badań, ekspertyz, koszty materiałów, robót budowlanych, montażowych, koszty nadzoru, a także opisane w pytaniu koszty ubezpieczeń majątkowych budowanych obiektów.

Z pytania wynika, że jednostka wykupiła polisę ubezpieczeniową środka trwałego w budowie na okres 1 roku. W związku z tym koszty tego ubezpieczenia wskazane jest rozliczać w czasie zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości, jako czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów. Jednocześnie koszty ubezpieczenia środka trwałego w budowie przypadające na okres trwania tej budowy zwiększą koszt wytworzenia środka trwałego. Po oddaniu składnika majątku objętego ubezpieczeniem do używania zostaną zatem uwzględnione w jego wartości początkowej, od której dokonywane będą odpisy amortyzacyjne. Natomiast część kosztów ubezpieczenia, która będzie przypadać na okres po oddaniu środka trwałego do używania, powinna obciążyć koszty działalności operacyjnej jednostki.

Ewidencja kosztów ubezpieczenia budowanego środka trwałego w jednostce prowadzącej konta zespołu 4 i 5 może przebiegać następującymi sposobami:

Sposób I – ewidencja pełna Sposób II – ewidencja uproszczona
1. PK – wartość ubezpieczenia środka trwałego w budowie na podstawie polisy:
Wn konto 40 "Koszty według rodzajów",
Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki".
2. PK – przeniesienie kosztów ubezpieczenia do rozliczenia w czasie:
Wn konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów",
Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".
3. PK – część kosztów ubezpieczenia przypadająca na bieżący okres (przed oddaniem środka trwałego do używania):
Wn konto 08 "Środki trwałe w budowie",
Ma konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".
4. PK – część kosztów ubezpieczenia przypadająca na okres po oddaniu środka trwałego do używania:
Wn konto 55 "Koszty zarządu",
Ma konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".
Jeżeli jednostka sporządza porównawczy rachunek zysków i strat, koszty ubezpieczenia, przypadające na okres przed oddaniem środka trwałego do używania, powinna odnieść w ciężar konta 08 za pośrednictwem kont 79-0 i 79-1, zapisem:
a) koszty przypadające na bieżący okres:
Wn konto 79-1 "Koszty obrotów wewnętrznych",
Ma konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów",
b) zarachowanie kosztów w ciężar środków trwałych w budowie:
Wn konto 08 "Środki trwałe w budowie",
Ma konto 79-0 "Obroty wewnętrzne".
Jednostka może ująć koszty ubezpieczenia bezpośrednio z polisy na konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów". Przy takim rozwiązaniu ewidencyjnym nie powinny wystąpić księgowania na kontach obrotów wewnętrznych zaprezentowane w kolumnie 1. Koszty ubezpieczenia budowy środka trwałego można wówczas zaksięgować następującymi zapisami:
1. PK – wartość ubezpieczenia środka trwałego w budowie na podstawie polisy:
Wn konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów",
Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki".
2. PK – część kosztów ubezpieczenia przypadająca na bieżący okres (przed oddaniem środka trwałego do używania):
Wn konto 08 "Środki trwałe w budowie",
Ma konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".
3. PK – część kosztów ubezpieczenia przypadająca na okres po oddaniu środka trwałego do używania:
Wn konto 40 "Koszty według rodzajów",
Ma konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów"
oraz równolegle
Wn konto 55 "Koszty zarządu",
Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

2. Ewidencja kosztów ubezpieczenia środka trwałego w budowie na przykładach

Przykład

Sposób I – ewidencja pełna

I. Założenia:

1. Spółka opłaciła składkę na ubezpieczenie środka trwałego w budowie w kwocie: 1.440 zł. Polisa obejmuje okres od 1 grudnia 2014 r. do 30 listopada 2015 r. Środek trwały oddano do używania 2 stycznia 2015 r.

2. Ewidencję kosztów spółka prowadzi na kontach zespołu 4 i 5 oraz sporządza porównawczy rachunek zysków i strat. Koszty przeznaczone do rozliczenia w czasie na podstawie dokumentów źródłowych jednostka odnosi w ciężar kont zespołu 4 i równocześnie aktywuje je na koncie 64-0.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
A. Zapisy w księgach grudnia 2014 r.
1. PK – wartość ubezpieczenia środka trwałego w budowie na podstawie polisy 1.440 zł 40-6 24
2. PK – przeniesienie kosztów ubezpieczenia do rozliczenia w czasie 1.440 zł 64-0 49
3. PK – część kosztów ubezpieczenia przypadająca na bieżący okres sprawozdawczy (przed oddaniem środka trwałego do używania):    
   a) koszty przypadające na grudzień 2014 r.: 1.440 zł : 12 m-cy =  120 zł 79-1 64-0
   b) zarachowanie kosztów w ciężar środków trwałych w budowie 120 zł 08 79-0
B. Zapisy w księgach stycznia 2015 r.
1. PK – część kosztów ubezpieczenia przypadająca na bieżący okres sprawozdawczy (po oddaniu środka trwałego do używania) 120 zł 55 64-0

III. Księgowania:

A. Zapisy w księgach grudnia 2014 r.

Ewidencja kosztów ubezpieczenia środka trwałego w budowie na przykładach

B. Zapisy w księgach stycznia 2015 r.

Ewidencja kosztów ubezpieczenia środka trwałego w budowie na przykładach

Przykład

Sposób II – ewidencja uproszczona

I. Założenia:

1. Jednostka opłaciła składkę na ubezpieczenie środka trwałego w budowie w kwocie: 2.760 zł. Polisa obejmuje okres od 1 grudnia 2014 r. do 30 listopada 2015 r. Środek trwały oddano do używania 2 stycznia 2015 r.

2. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5. Koszty przeznaczone do rozliczenia w czasie ujmuje bezpośrednio z dokumentów źródłowych na koncie 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
A. Zapisy w księgach grudnia 2014 r.
1. PK – wartość ubezpieczenia środka trwałego w budowie na podstawie polisy 2.760 zł 64-0 24
2. PK – koszty ubezpieczenia przypadające na grudzień 2014 r.: 2.760 zł : 12 m-cy =  230 zł 08 64-0
B. Zapisy w księgach stycznia 2015 r.
1. PK – koszty ubezpieczenia przypadające na styczeń 2015 r. 230 zł 40-6 64-0
   oraz równolegle 230 zł 55 49

III. Księgowania:

A. Zapisy w księgach grudnia 2014 r.

Ewidencja kosztów ubezpieczenia środka trwałego w budowie na przykładach

B. Zapisy w księgach stycznia 2015 r.

Ewidencja kosztów ubezpieczenia środka trwałego w budowie na przykładach

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.