Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Środki trwałe niewykorzystywane w działalności gospodarczej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Środki trwałe niewykorzystywane w działalności gospodarczej

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 14 (374) z dnia 20.07.2014

Spółka posiada wydzielony zakład produkcyjny. W budynku tego zakładu znajduje się kompletne wyposażenie linii produkcyjnych, podlegające amortyzacji bilansowej i podatkowej. Na skutek zaprzestania produkcji w tym zakładzie ww. środki trwałe nie są wykorzystywane w działalności. Zapadła decyzja o przeznaczeniu na sprzedaż całego zakładu. Zakład od kilku miesięcy jest zamknięty. Jak postąpić ze środkami trwałymi pozostającymi w ewidencji?

Nieużywanie środka trwałego w działalności gospodarczej nie stanowi podstawy do wyksięgowania go z ewidencji bilansowej oraz zaprzestania jego amortyzacji dla celów bilansowych.

Odpisy amortyzacyjne dokonywane są – co do zasady – w celu uwzględnienia utraty wartości środka trwałego, która następuje na skutek jego używania lub na skutek upływu czasu (art. 31 ust. 2 ustawy o rachunkowości). W przypadku gdy jednostka nie wykorzystuje środka trwałego w swojej działalności gospodarczej, nie ma miejsca co prawda utrata wartości na skutek używania, nie oznacza to jednak, że środek trwały nie traci wartości handlowej (rynkowej) w związku z upływem czasu. Wartość handlowa (rynkowa) takiego środka trwałego maleje, bo środek ten "starzeje się" – choćby ze względu na tempo postępu technicznego.

Jednocześnie w świetle art. 32 ust. 1 ustawy o rachunkowości, rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, a jej zakończenie – nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego lub przeznaczenia środka trwałego do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia jego niedoboru. Tylko z chwilą wystąpienia takich sytuacji może nastąpić zakończenie dokonywania odpisów amortyzacyjnych środka trwałego.

Wyksięgowanie nieużywanych środków trwałych (znajdujących się w wydzielonym zakładzie produkcyjnym) z ewidencji bilansowej oraz zakończenie ich amortyzacji dla celów bilansowych powinno nastąpić dopiero w momencie ich sprzedaży.

Warto również zaznaczyć, iż w przypadku wycofania środka trwałego z używania możemy mieć do czynienia z trwałą utratą jego wartości, która wiąże się z koniecznością dokonania odpowiedniego odpisu aktualizującego jego wartość (por. 32 ust. 4 ustawy o rachunkowości). Odpisy aktualizujące z tytułu trwałej utraty wartości środków trwałych księguje się w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, zapisem:

      – Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",
      – Ma konto 07-4 "Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości środków trwałych".

Należy jednak pamiętać, iż przepisy ustaw o podatku dochodowym jako przesłanki do zakończenia amortyzacji, wskazują m.in. zaprzestanie działalności, w której środki trwałe były używane. W tym przypadku, składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaprzestano tę działalność (por. art. 22c pkt 5 updof oraz art. 16c pkt 5 updop).

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.