Jak ująć w księgach dewelopera koszty wspólne, przewidziane w umowie, które będą ponoszone po zakończeniu budowy? Część lokali została już sprzedana. Czy nakłady na budowę altany śmietnikowej, bramy wjazdowej itp. odnieść w ciężar kosztów w chwili poniesienia, czy może uaktualnić wartość produktów? Co z kosztem wytworzenia lokali już sprzedanych?
Koszty, o których mowa w pytaniu, nie powinny zostać odniesione w ciężar kosztów bieżącego okresu, generalnie powinny one zwiększać koszt wytworzenia sprzedanych produktów. W opisanej sytuacji wskazane jest dokonać szacunku tych kosztów i poprzez utworzenie biernych rozliczeń międzyokresowych zwiększyć o tę kwotę koszt wytworzenia sprzedanych lokali - w części przypadającej na lokale sprzedane. |
Przedmiotem działalności deweloperskiej jest budowa jednego lub kilku nowych budynków (w tym także mieszkalnych) wraz z przynależnymi urządzeniami infrastruktury technicznej, przeznaczonych na sprzedaż.
Budowa mieszkań i lokali użytkowych przez jednostkę w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej - deweloperskiej, z przeznaczeniem w całości do dalszej odprzedaży, na warunkach przeniesienia prawa własności na nabywców jest zaliczana - z punktu widzenia zasad rachunkowości - do produkcji.
Koszty wykonania każdego zadania deweloperskiego ujmuje się w księgach rachunkowych odrębnie. Do kosztów tych zalicza się wszystkie składniki kosztu wytworzenia w rozumieniu art. 28 ust. 3 ustawy o rachunkowości, tj. koszty pozostające w bezpośrednim związku z danym produktem oraz uzasadnioną część kosztów pośrednio związanych z wytworzeniem tego produktu.
Nie zalicza się natomiast do kosztów wytworzenia:
1) kosztów ogólnego zarządu, które nie są związane z doprowadzeniem produktu do postaci i miejsca, w jakim się znajduje na dzień wyceny,
2) kosztów sprzedaży produktów, jeśli takie zostały poniesione.
Aktualnie przyjmuje się, że jeżeli deweloper jest prawnie lub zwyczajowo zobowiązany do poniesienia w przyszłości po dacie sprzedaży dodatkowych kosztów związanych z wykonywanym obecnie przedsięwzięciem deweloperskim (np. altana śmietnikowa dla całego budynku, brama wjazdowa), a dzień zakończenia całego przedsięwzięcia deweloperskiego jest późniejszy od dnia sprzedaży pojedynczych części tego przedsięwzięcia, to koszt wytworzenia sprzedanej nieruchomości lub jej części zwiększa się odpowiednio o szacowaną kwotę wymagających poniesienia kosztów (bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów), które wykazywane są w bilansie jako rezerwy na przyszłe zobowiązania. W takiej sytuacji księgowanie ww. kosztów w oszacowanej kwocie byłoby następujące:
- Wn konto 70-1 "Koszt sprzedanych produktów", - Ma konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów". |
W praktyce w przedmiotowej sprawie funkcjonuje także rozwiązanie polegające na ujęciu kosztów wspólnych, do poniesienia których się zobowiązano, w całości jako rozliczeń międzyokresowych biernych, z podziałem na:
1) koszt wytworzenia sprzedanych produktów (w części przypadającej na sprzedane lokale),
2) koszt wytworzenia przedsięwzięcia deweloperskiego (zapasy - w części przypadającej na niesprzedane lokale).
|