Prowadzę sklep odzieżowy stacjonarny. Zamierzam również uruchomić sprzedaż przez internet. Czy przychód z internetowej sprzedaży towarów ujmować w podatkowej księdze w kolumnie 7? W której kolumnie (10 czy 13) należy ewidencjonować koszty przesyłki sprzedanych towarów?
Przychód ze sprzedaży towarów przez internet należy ewidencjonować w kolumnie 7 podatkowej księgi, a koszty ich przesyłki w kolumnie 13.
Do wpisywania przychodów ze sprzedaży towarów przeznaczona jest kolumna 7 podatkowej księgi "wartość sprzedanych towarów i usług". W kolumnie tej ujęciu podlegają przychody ze sprzedaży bez względu na sposób, w jaki sprzedaż ta jest prowadzona. Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie różnicują bowiem zasad prowadzenia księgi i ewidencjonowania w niej zdarzeń gospodarczych od tego czy sprzedaż prowadzona jest w sklepie tradycyjnym, czy internetowym. Zatem przychód uzyskany ze sprzedaży towarów za pośrednictwem internetu należy ewidencjonować w kolumnie 7 podatkowej księgi.
Jeżeli zaś chodzi o koszty przesyłki towarów ponoszone przez sprzedawcę przy sprzedaży towarów przez internet, to nie można ich ujmować w kolumnie 11 podatkowej księgi "Koszty uboczne zakupu". Z objaśnień do tej kolumny zawartych w załączniku nr 1 do powołanego rozporządzenia wynika, że służy ona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, a w szczególności kosztów transportu, załadunku i wyładunku oraz ubezpieczenia w drodze. Przy czym chodzi tu o koszty związane z zakupem towarów handlowych oraz materiałów. Koszty przesyłki ponoszone przy sprzedaży towarów nie powinny być więc ujmowane w tej kolumnie księgi. Nie są one bowiem związane z zakupem towarów, a z ich sprzedażą.
Koszty dostawy (przesyłki) towarów do nabywców należy ujmować w podatkowej księdze w kolumnie 13 "pozostałe wydatki".
|