Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Ujmowanie przychodu we właściwej kolumnie podatkowej księgi
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Ujmowanie przychodu we właściwej kolumnie podatkowej księgi

Przegląd Podatku Dochodowego nr 9 (345) z dnia 1.05.2013
1. Przychód ze sprzedaży odpadów poprodukcyjnych

Firma zajmuje się obróbką metali. Po procesach obróbczych pozostają odpady w postaci wiórów metalowych, które następnie są sprzedawane jako złom stalowy. Czy przychód ze sprzedaży odpadów należy wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 7, czy 8?

Przychód ze sprzedaży odpadów poprodukcyjnych polega ujęciu w podatkowej księdze w kolumnie 8.

Wióry metalowe powstałe po obróbce metali spełniają definicję odpadów, zamieszczoną w § 3 pkt 1 lit. g) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 152, poz. 1475 ze zm.). W myśl tego przepisu, odpadami są materiały, które na skutek procesów technologicznych lub na skutek zniszczenia albo uszkodzenia utraciły całkowicie swoją pierwotną wartość użytkową.

Sprzedaż złomu (odpadków poprodukcyjnych) w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą jest u podatnika przychodem z tej działalności, który powinien być zaewidencjonowany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Przeznaczenie poszczególnych kolumn podatkowej księgi wyjaśnione zostało w objaśnieniach do podatkowej księgi przychodów i rozchodów zawartych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. I tak, kolumna 7 "wartość sprzedanych towarów i usług" służy do wpisywania przychodów ze sprzedaży wyrobów (towarów handlowych) i sprzedaży usług. Natomiast w kolumnie 8 "pozostałe przychody" wpisuje się pozostałe przychody, np. przychody z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymane kary umowne, wynagrodzenie płatnika.

Biorąc pod uwagę, że wióry metalowe nie są wyrobami ani towarami handlowymi, przychód z ich sprzedaży nie może być zaewidencjonowany w kolumnie 7 podatkowej księgi. Przychód ten należy ująć w księdze w kolumnie 8.


2. Refakturowanie kosztów mediów

Głównym rodzajem działalności spółki cywilnej jest wynajem lokali. Od dostawców mediów spółka otrzymuje faktury, które potem refakturuje na najemców. Czy przychód z refaktur należy wykazać w kolumnie 7, czy 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów?

Przychód z refaktur należy wykazywać w kolumnie 8 podatkowej księgi.

Refakturowanie polega na zafakturowaniu odsprzedaży usług bez doliczania marży. Celem refakturowania jest przeniesienie poniesionych kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, mimo że podmiot refakturujący fizycznie danej usługi nie świadczy.

Jak już wspomnieliśmy w odpowiedzi na poprzednie pytanie, kolumna 7 księgi jest przeznaczona do wpisywania przychodów ze sprzedaży wyrobów (towarów handlowych) i sprzedaży usług. Natomiast kolumna 8 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych przychodów. Zatem przychód wynikający z refakturowania usług dostawy mediów wpisuje się w podatkowej księdze w kolumnie 8 "pozostałe przychody".

Kiedy powstaje przychód z tytułu refakturowania usług u podatników osiągających przychody z najmu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wyjaśnił Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 15 czerwca 2012 r., nr DD2/033/21/KOI/2012/DD-159. Wynika z niej, że jeżeli umowa najmu przewiduje odrębne od czynszu rozliczenie tzw. mediów poprzez ich refakturowanie z wynajmującego na najemcę, to postanowienia umowy najmu dla celów podatkowych określają datę powstania przychodu z refaktury. Resort finansów wskazał, że zarówno, gdy wydatki z tytułu opłat za media są uwzględnione w kwocie czynszu, jak również w przypadku ich refakturowania odrębnie od czynszu, uzyskany przychód z tego tytułu zaliczany jest do przychodów z najmu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Oznacza to, że moment powstania przychodu ustalany jest stosownie do przepisu art. 14 ust. 1e updof, tj. zgodnie z okresami rozliczeniowymi wskazanymi w umowie.


3. Sprzedaż budynku wykorzystywanego w działalności gospodarczej

W której kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów zaewidencjonować przychód ze sprzedaży budynku będącego środkiem trwałym?

Właściwą kolumną księgi do zaewidencjonowania przychodu ze sprzedaży środka trwałego jest kolumna 8.

Odpłatne zbycie wykorzystywanego na potrzeby związane z działalnością gospodarczą środka trwałego generuje przychód z działalności gospodarczej. Tak wynika z art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) updof. Jednocześnie w momencie sprzedaży tego składnika majątku podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na jego nabycie, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych (art. 23 ust. 1 pkt 1 updof). Przy czym przez sumę odpisów amortyzacyjnych należy rozumieć całość dokonanych odpisów zarówno zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, jak i z nich wyłączonych.

Przychód uzyskany z tytułu odpłatnego zbycia środka trwałego ujmuje się w księdze w kolumnie 8 "pozostałe przychody". Natomiast w kolumnie 13 "pozostałe wydatki" ujmuje się koszty uzyskania tego przychodu.

Wskazane wyjaśnienia mają zastosowanie do budynku będącego środkiem trwałym, ale pod warunkiem, że jest to budynek inny niż mieszkalny. Jeżeli bowiem przedmiotem zbycia jest budynek mieszkalny (jego część lub udział w takim budynku) wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej, to zastosowanie znajduje art. 14 ust. 2c updof. Wynika z niego, że do przychodów z działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 updof, nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą m.in. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku.

Skoro zatem przychód ze sprzedaż budynku mieszkalnego nie jest przychodem z działalności gospodarczej, nie wykazuje się go w podatkowej księdze.


Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.