Otrzymujemy faktury w formie elektronicznej. Jak ustalać termin otrzymania tych faktur (i termin odliczenia z nich VAT), tj. czy istotna jest data otrzymania wiadomości e-mail z załączoną fakturą, czy moment odbioru tej wiadomości?
W przypadku faktur otrzymywanych drogą elektroniczną jako załącznik do wiadomości e-mail, datą otrzymania faktury jest data otrzymania ww. wiadomości. |
Bez względu na to, w jakiej formie zostanie wystawiona i wysłana faktura (papierowej, czy elektronicznej), wywołuje ona te same skutki w VAT.
Generalnie podatnicy mogą odliczać VAT od wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi. Dokumentem, na podstawie którego prawo do odliczenia VAT jest realizowane, jest zazwyczaj faktura. Aby faktura (także elektroniczna) mogła zostać uznana za dokument stanowiący podstawę do odliczenia podatku naliczonego, musi ona zostać otrzymana (udostępniona) w sposób i w formie zapewniającej autentyczność, integralność i czytelność.
Przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury. Natomiast przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura. Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 26 listopada 2014 r., nr ITPP3/443-492/14/MD, weryfikacja wypełnienia warunków zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktur elektronicznych wymaga wiedzy specjalistycznej i ostatecznej takiej weryfikacji może dokonać jedynie właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej lub skarbowej.
Co do zasady, odliczenia VAT można dokonać w okresie rozliczeniowym, w którym u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT). Jeżeli podatnik nie odliczył VAT w miesiącu (kwartale), w którym zostały spełnione łącznie ww. dwa warunki (powstał obowiązek podatkowy i podatnik otrzymał fakturę), odliczenia VAT może dokonać w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.
W przypadku faktur otrzymanych w formie papierowej datą otrzymania faktury jest data fizycznego otrzymania tego dokumentu przez podatnika (pracownika) lub data jego wpływu do firmy. W przypadku faktur elektronicznych otrzymanych w formie załącznika do wiadomości e-mail, datą otrzymania faktury jest natomiast data wpływu tej wiadomości wraz z załączoną do niej fakturą. Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 30 czerwca 2014 r., nr ILPP4/443-201/14-2/EWW.
|