Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Zasady korygowania deklaracji VAT
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zasady korygowania deklaracji VAT

Poradnik VAT nr 6 (390) z dnia 20.03.2015
1. Kiedy korekta deklaracji przez podatnika jest obowiązkowa?

Podatek VAT oparto na technice samoobliczania, zatem podatnik jest obowiązany obliczyć i zadeklarować właściwe kwoty podatku należnego i naliczonego za dany okres rozliczeniowy. Organ podatkowy ma jednak prawo do weryfikacji rozliczeń dokonanych przez podatnika.

Wszelkie błędy w rozliczeniach podatnik powinien niezwłocznie skorygować. Dotyczy to w szczególności przypadków, w których wskutek błędu czy pomyłki podatnik zaniżył kwotę zobowiązania podatkowego bądź zawyżył kwotę zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Skorygowanie deklaracji przez podatnika następuje poprzez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Stanowi o tym art. 81 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.). Korekta polega na ponownym wypełnieniu druku deklaracji VAT i zaznaczeniu na nim, że jest to deklaracja korygująca. Najistotniejsze jest przy tym to, że wraz z tą deklaracją podatnik musi złożyć osobne pismo wyjaśniające przyczyny złożenia korekty.

Urzędowy wzór pisma wskazującego przyczyny złożenia korekty nie został określony w przepisach, jednak wiele organów podatkowych stosuje w tym przypadku niestanowiący wzoru urzędowego formularz ORD-ZU. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby podatnik sam sporządził takie wyjaśnienie, pamiętając przy tym, że powinno ono zawierać następujące elementy:

  • datę i miejsce sporządzenia pisma,
     
  • dane podatnika,
     
  • wskazanie naczelnika urzędu skarbowego, do którego pismo jest adresowane,
     
  • wskazanie korygowanej deklaracji,
     
  • wyjaśnienie przyczyn dokonania korekty,
     
  • podpis.

2. Korekta po postępowaniu kontrolnym lub podatkowym

Skorygowanie deklaracji przez podatnika nie w każdym momencie wywoła skutki prawne. Uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Prawo to jednak przysługuje nadal po zakończeniu kontroli podatkowej lub postępowania – w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Oznacza to, że podatnik, u którego organ podatkowy przeprowadza kontrolę podatkową, nie może złożyć skutecznej korekty deklaracji, za kontrolowany okres. Mimo to, w okresie kontroli podatnik może złożyć korektę deklaracji za inne okresy rozliczeniowe (nieobjęte postępowaniem kontrolnym) na ogólnych zasadach.

Po zakończeniu postępowania kontrolnego podatnik otrzymuje protokół kontroli, w którym zawarte jest pouczenie o prawie do złożenia korekty deklaracji. Podatnik, który nie ma zastrzeżeń do ustaleń poczynionych w protokole z kontroli, powinien po jej zakończeniu złożyć korektę deklaracji, jeszcze przed wszczęciem wobec niego postępowania podatkowego. Składając korektę w związku z postępowaniem kontrolnym, podatnik powinien w wyjaśnieniach przyczyn złożenia korekty wskazać, że korekta ma związek z tym postępowaniem.

Przykład

W dniu 3 marca 2015 r. podatnik otrzymał protokół z kontroli podatkowej w zakresie prawidłowości rozliczania podatku VAT za listopad i grudzień 2014 r. W dniu 6 marca 2015 r. złożył korektę deklaracji VAT-7 za grudzień 2014 r. uwzględniającą ustalenia organu podatkowego poczynione w trakcie kontroli. W wyjaśnieniach przyczyn złożenia korekty wskazał, że związana jest ona z przeprowadzoną przez organ podatkowy kontrolą podatkową za dany okres rozliczeniowy.

Warto pamiętać, że podatnik, który koryguje rozliczenia po kontroli podatkowej nie ma obowiązku uwzględniania wszystkich ustaleń organu kontrolującego. Może więc skorygować każdy element deklaracji, jaki uzna za stosowny. Niezależnie od tego, czy w korekcie uwzględni wszystkie, niektóre, czy żadne ze wskazanych przez kontrolujących uchybień, deklaracja korygująca będzie prawnie skuteczna.


Uwaga

W przypadku gdy podatnik nie uwzględni w korektach deklaracji wszystkich ustaleń organu kontrolującego, naraża się on na wszczęcie przez organ podatkowy pokontrolnego postępowania podatkowego.


Postępowanie to wszczynane jest na podstawie art. 165b § 1 Ordynacji podatkowej nie później niż w terminie 6 miesięcy od zakończenia kontroli – w przypadku gdy w trakcie kontroli podatkowej wyjdą na jaw nieprawidłowości w wywiązywaniu się przez podatnika z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i nie zostaną one w całości usunięte poprzez złożenie deklaracji lub dokonanie jej korekty. Nie dotyczy to sytuacji, w której podatnik zgłosi wyjaśnienia lub zastrzeżenia do protokołu kontroli i zostaną one w całości uwzględnione.

Zasady dokonywania korekt deklaracji w przypadku postępowania kontrolnego prowadzonego na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r. nr 41, poz. 214 ze zm.) są nieco inne. Podatnik może złożyć korektę deklaracji w ciągu 7 dni od doręczenia mu postanowienia o wyznaczeniu terminu do wypowiedzenia się na temat zebranego w sprawie materiału dowodowego. W przypadku gdy korekta obejmuje wszystkie ustalone w toku postępowania nieprawidłowości, postępowanie kontrolne kończy się wynikiem i nie jest już wydawana decyzja określająca wysokość zobowiązania podatkowego. Z kolei gdy po otrzymaniu wyniku podatnik ponownie skoryguje swoje rozliczenia w zakresie nieprawidłowości stwierdzonych w postępowaniu kontrolnym, urząd kontroli skarbowej podejmie to postępowanie i wyda decyzję.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 marca 2013 r., sygn. akt I FSK 452/12 orzekł, iż nawet w przypadku gdy podatnik po otrzymaniu protokołu z kontroli prowadzonej przez urząd kontroli skarbowej, skoryguje deklaracje zgodnie z ustaleniami poczynionymi w tym protokole, musi liczyć się z tym, że organ podatkowy nadal może kontrolować okres objęty tymi korektami. Sąd uznał bowiem, iż protokół kontroli nie jest wiążący dla organu w dalszych etapach postępowania. Według Sądu organ kontroli skarbowej ma zawsze prawo podejmować czynności, które pozwolą na ustalenie prawidłowego stanu faktycznego. Nawet więc w przypadku gdy podatnik złożył korekty deklaracji uwzględniające zalecenia zawarte w protokole, urząd kontroli skarbowej może nadal kontrolować przedsiębiorcę, aby ustalić stan faktyczny danej sprawy.


3. Skutki dobrowolnej korekty deklaracji

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podatników, ustawodawca umożliwił tym podatnikom, którzy dobrowolnie skorygują deklarację, zapłatę niższych odsetek za zwłokę.

Kalkulatory
Kalkulator odsetek od zaległości
podatkowych i składkowych dostępny jest
w serwisie www.kalkulatory.gofin.pl

Na podstawie art. 56 § 1 Ordynacji podatkowej stawka odsetek za zwłokę wynosi 200% podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego, ustalanej zgodnie z przepisami o NBP, i 2% z tym, że stawka ta nie może być niższa niż 8%. Natomiast w myśl art. 56 § 1a Ordynacji podatkowej podatnik ma prawo do uiszczenia obniżonych odsetek – wynoszących 75% stawki, o której mowa powyżej. Zapłata obniżonych odsetek jest możliwa przy łącznym spełnieniu następujących warunków:

1) podatnik musi złożyć skuteczną korektę deklaracji wraz z uzasadnieniem przyczyn jej złożenia,

2) musi uiścić w całości zaległość podatkową w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty deklaracji.

Stawka odsetek za zwłokę jest zaokrąglana w górę do dwóch miejsc po przecinku.

Przykład

Podatnik w dniu 3 marca br. złożył korektę deklaracji VAT za grudzień 2014 r. W wyniku tej korekty wpłacił w dniu 4 marca zaległość podatkową, która wyniosła 3.000 zł. Wraz z korektą deklaracji złożył pisemne wyjaśnienie przyczyn jej złożenia. Spełnił zatem warunki zapłaty niższych odsetek od zaległości określone w art. 56 § 1a Ordynacji podatkowej.

Prawo do zapłaty niższych odsetek jest możliwe jedynie wówczas, gdy nie wystąpią okoliczności wyłączające naliczanie odsetek za zwłokę na tych preferencyjnych zasadach. Nie ma możliwości zapłaty niższych odsetek wówczas, gdy:

  • podatnik złoży korektę deklaracji po doręczeniu mu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia postępowania kontrolnego, czy podatkowego, a jeśli takiego zawiadomienia nie stosuje się – gdy korekta zostanie złożona po kontroli,
     
  • gdy skorygowanie deklaracji ma miejsce w wyniku czynności sprawdzających.

4. Termin zwrotu VAT w przypadku korekty deklaracji

Poza wskazanymi wyraźnie w Ordynacji podatkowej przypadkami, podatnik może złożyć korektę deklaracji VAT w dowolnym momencie. Wątpliwości podatników co do terminu złożenia korekty dotyczą często sytuacji, kiedy konieczna jest korekta deklaracji VAT, w której wykazano kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy podatnika. Powstać może wątpliwość, czy aby skorygować taką deklarację, podatnik powinien wstrzymać się do chwili otrzymania zwrotu z deklaracji pierwotnej, czy też korektę może złożyć w dowolnym momencie, w którym ujawnił nieprawidłowości w rozliczeniu.

W świetle obowiązujących wówczas przepisów podatnik, który w deklaracji VAT wykazał nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu bezpośredniego może skorygować tę deklarację, nawet wtedy, gdy nie otrzymał jeszcze żądanego zwrotu.


Uwaga

W przypadku gdy podatnik koryguje deklarację, w której wykazał nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy a korekta została złożona jeszcze przed otrzymaniem zwrotu – ustawowy termin zwrotu liczony będzie od nowa, czyli od dnia złożenia korekty deklaracji.

Przykład

Podatnik w dniu 3 marca 2015 r. złożył deklarację VAT-7 za luty 2015 r. W deklaracji tej wykazał zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni. W dniu 16 marca skorygował tę deklarację, a w wyniku korekty kwota zwrotu uległa zwiększeniu. Termin zwrotu (60-dniowy) w tym przypadku liczony będzie od dnia złożenia korekty deklaracji.

W sytuacji przedstawionej w przykładzie, gdyby podatnik wstrzymał się ze złożeniem deklaracji korygującej do dnia otrzymania zwrotu wynikającego z deklaracji pierwotnej, to późniejsze złożenie deklaracji korygującej miałoby wpływ jedynie na zwrot różnicy kwot, natomiast kwotę zwrotu wykazaną w pierwotnej deklaracji podatnik otrzymałby na swój rachunek bankowy już wcześniej (w ciągu 60 dni od dnia złożenia pierwotnej deklaracji).


5. Korekta deklaracji złożona przez byłego wspólnika spółki cywilnej

Prawo do skorygowania deklaracji VAT przysługuje również – na podstawie art. 75 Ordynacji podatkowej – byłym wspólnikom zlikwidowanej spółki cywilnej.

Każdy z byłych wspólników ma więc prawo do skorygowania deklaracji i w przypadku wystąpienia nadpłaty podatku VAT może otrzymać zwrot tej kwoty. Aby zwrot taki otrzymać, należy skorygować deklarację za dany okres rozliczeniowy. Konieczne jest także złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty i dołączenie do niego umowy spółki aktualnej na dzień jej rozwiązania.

Zwrot nadpłaty podatku VAT byłym wspólnikom spółki cywilnej następuje w proporcjach wynikających z prawa do udziału w zysku określonego w umowie spółki. Jeżeli umowa nie określa udziałów, organ przyjmie, że są one równe. Zwrot nadpłaty następuje w ciągu 60 dni od dnia złożenia wniosku wraz ze skorygowaną deklaracją.

Prawo do zwrotu nadpłaty wygasa po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (przedawnienie).


6. Organ podatkowy dokonuje korekty deklaracji

Niektóre z popełnionych przez podatników błędów czy pomyłek w deklaracji korygowane są przez organ podatkowy, który taką deklarację otrzymał. W myśl art. 274 Ordynacji podatkowej, w razie stwierdzenia, że złożona przez podatnika (płatnika czy inkasenta) deklaracja zawiera błędy rachunkowe i inne oczywiste omyłki, bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, w zależności od charakteru i zakresu uchybień:

  • sam organ podatkowy deklarację tę powinien skorygować dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień,
     
  • zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień.

Korekta dokonywana jest przez organ podatkowy wyłącznie w przypadku, gdy zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1.000 zł.

Przykład

W deklaracji VAT-7 za styczeń 2015 r. podatnik błędnie podsumował w pozycji 36 kwotę podatku należnego, przez co zaniżył zobowiązanie podatkowe o 55 zł. Tego rodzaju błąd powinien poprawić organ podatkowy w ramach czynności sprawdzających, informując podatnika o dokonanej korekcie.

Organ podatkowy, który dokonał korekty deklaracji, ma obowiązek uwierzytelnienia jej kopii i doręczenia jej podatnikowi wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku lub wysokości straty, bądź informacją o braku takich zmian.

Podatnik, który otrzymał informację o korekcie dokonanej przez organ podatkowy, nie musi zgodzić się z ustaleniami organu podatkowego w tej sprawie. Ma on możliwość w terminie 14 dni od otrzymania informacji o korekcie dokonanej przez organ podatkowy złożyć sprzeciw do organu, który skorygował deklarację. Forma wyrażenia sprzeciwu w tej sprawie nie została określona przepisami, w związku z czym istnieje w tym zakresie dowolność. Należy jednak pamiętać, że jeżeli w ww. terminie podatnik nie wniesie sprzeciwu, przyjąć należy, iż korekta deklaracji wywołuje takie same skutki jak w przypadku, gdyby została złożona przez samego podatnika.


VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.