Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Rozliczanie VAT przy świadczeniu usług turystyki
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Rozliczanie VAT przy świadczeniu usług turystyki

Poradnik VAT nr 20 (380) z dnia 20.10.2014
1. Podstawa opodatkowania usług turystycznych

Usługi turystyki w świetle przepisów ustawy o VAT rozliczane są według szczególnej procedury. Została ona określona w art. 119 ustawy o VAT.

Podstawą opodatkowania usług turystycznych jest marża pomniejszona o kwotę podatku. Marżę stanowi natomiast różnica między kwotą, którą ma zapłacić nabywca usługi, a faktycznymi kosztami poniesionymi przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty (art. 119 ust. 2 ustawy o VAT). Do ustalenia marży (i podstawy opodatkowania) konieczne jest zatem posiadanie wszystkich faktur (rachunków) kosztowych, czyli ustalenie wartości kosztów poniesionych w celu zorganizowania usługi turystycznej. W praktyce często się zdarza, że na moment wykonania usługi łączna wartość tych kosztów nie jest jeszcze znana.

Z początkiem 2014 r. zmieniły się regulacje dotyczące ustalania obowiązku podatkowego od usług turystyki opodatkowanych w systemie marży, co znacznie skomplikowało biurom turystycznym rozliczanie podatku VAT z tytułu sprzedawanych przez siebie usług.

Z ustawy o VAT zostały bowiem usunięte regulacje pozwalające na rozliczanie VAT z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15. dnia od dnia wykonania usługi, co spowodowało konieczność rozliczania usług turystyki na zasadach ogólnych.


Uwaga

Obowiązek podatkowy przy usługach turystyki powstaje z chwilą wykonania usługi, a jeżeli wcześniej otrzymano całość lub część zapłaty – z chwilą jej otrzymania (w tej części).


2. Opodatkowanie zaliczki otrzymanej na poczet usługi turystycznej

Zmienione regulacje dotyczące ustalania obowiązku podatkowego utrudniło biurom turystycznym prawidłowe określenie podstawy opodatkowania i kwoty VAT należnego, szczególnie w przypadku pobieranych przez biura turystyczne zaliczek. Otrzymanie zaliczki na poczet usługi turystycznej, która będzie dopiero miała miejsce w przyszłości, uniemożliwia bowiem wyliczenie marży na dzień jej otrzymania. Wysokość tej marży zależy bowiem od faktycznie poniesionych kosztów dla bezpośredniej korzyści turysty. Niestety, koszty te znane są dopiero najwcześniej w momencie wykonania usługi.

Dodatkowe trudności z ustaleniem marży mają również związek z wydłużeniem terminu wystawiania faktur. Obecnie fakturę – co do zasady – wystawia się do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu wykonania usługi. Regulacja ta w praktyce powoduje, że faktury dokumentujące nabycie towarów i usług dla bezpośredniej korzyści turysty, biura podróży otrzymują zdecydowanie później niż w roku ubiegłym (w poprzednim stanie prawnym). W konsekwencji prawidłowe i terminowe rozliczenie podatku VAT przez te biura jest bardzo utrudnione.


3. Stanowisko organów podatkowych

Przy rozliczaniu VAT od usług turystyki organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych nakazują "wprost" stosować obowiązujące w tym zakresie przepisy ustawy o VAT. Oznacza to, że obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanych zaliczek powstaje z chwilą ich otrzymania. Podstawą opodatkowania w tym przypadku jest kwota marży zawarta w otrzymanej zaliczce pomniejszona o kwotę podatku należnego.

Przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 15 kwietnia 2014 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nr IPPP2/443-48/14-4/BH czytamy:

"(…) otrzymanie przez Wnioskodawcę od Klienta zaliczki, na poczet przyszłej usługi turystyki, powoduje powstanie obowiązku podatkowego w momencie jej otrzymania. Ze względu na specyfikę usług turystyki i braku wiedzy o faktycznie poniesionych kosztach na moment otrzymania zaliczki, Wnioskodawca jest zobowiązany opodatkować otrzymaną zaliczkę określając marżę w drodze prognozy, tzn. obliczając ją na podstawie wstępnie przewidywanych kosztów jakie zostaną poniesione z tytułu świadczonych usług. Oznacza to, że Wnioskodawca może założyć jaką marżę chce zrealizować lub wziąć pod uwagę marżę, którą zwykle stosuje przy realizacji podobnych usług.

Jeśli po wykonaniu usługi, gdy Wnioskodawca będzie znał faktyczną wartość poniesionych kosztów i rzeczywistą wysokość marży, okaże się że marża «końcowa» będzie inna od prognozowanej – Wnioskodawca będzie zobowiązany dokonać korekty podatku (na plus lub na minus) w momencie wykonania usługi. (…)" (podkreślenie redakcji).

Podobnie uznał także Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 21 lipca 2014 r., nr IPTPP2/443-331/14-4/PR, w której wyjaśnił: "(…) ze względu na specyfikę usług turystyki i ewentualny brak wiedzy o faktycznie poniesionych kosztach na moment otrzymania zaliczki, Wnioskodawca jest zobowiązany opodatkować otrzymaną zaliczkę w oparciu o marżę prognozowaną, tzn. obliczoną na podstawie wstępnie przewidywanych kosztów jakie zostaną poniesione z tytułu świadczonych usług. Wnioskodawca może założyć jaką marżę chce zrealizować lub wziąć pod uwagę marżę, którą zwykle stosuje przy realizacji podobnych imprez turystycznych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że jeśli po wykonaniu usługi, gdy Zainteresowany będzie znał faktyczną wartość poniesionych kosztów i rzeczywistą wysokość marży, okaże się że marża «końcowa» będzie inna od prognozowanej – Wnioskodawca będzie zobowiązany dokonać korekty podatku (na plus lub na minus) w momencie wykonania usługi. Ponadto, w sytuacji gdy podatnik będzie znał «końcową» wartość marży np.: dopiero 2 miesiące po wykonaniu usługi – korekty podatku (na plus lub na minus) dokonuje również w okresie rozliczeniowym, w którym usługa została wykonana. (…)"


4. Wyjaśnienie Ministerstwa Finansów

W dniu 14 sierpnia 2014 r. na stronie internetowej www.finanse.mf.gov.pl Ministerstwo Finansów opublikowało komunikat dotyczący zasad opodatkowania usług turystyki, który jest zbieżny ze stanowiskiem prezentowanym przez organy podatkowe.

Resort finansów stwierdził, że z uwagi na szczególną procedurę przy świadczeniu tych usług, podatnik może zamiast obliczania aktualnej marży uwzględniającej faktycznie poniesione koszty przyjąć marżę przewidywaną, tj. taką, którą skalkulował przy określaniu ceny danej wycieczki, obliczoną w oparciu o przewidywane koszty.

W takiej sytuacji – jak wskazano – podatnik powinien posiadać stosowną dokumentację, która potwierdzałaby, że skalkulowane koszty uwzględniane przy wyliczeniu ceny i marży mają swoje uzasadnienie. Takimi dokumentami mogą być przykładowo umowy zawarte z hotelami czy przewoźnikami.

Natomiast w przypadku, gdy ostateczna marża będzie inna niż wcześniej skalkulowana, podatnik powinien dokonać stosownej korekty VAT (oraz podstawy opodatkowania) – poprzez złożenie korekty deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym usługa została wykonana.

Poniżej przedstawiamy przykłady dotyczące rozliczenia VAT od usług turystycznych, które zostały opracowane na podstawie informacji zawartych w ww. broszurze.

Przykład 1

Biuro podróży sprzedaje wycieczki do Francji, które mają odbyć się w październiku br. Cena wycieczki to 2.500 zł. W lipcu br. biuro otrzymało od klienta zaliczkę stanowiącą 100% ceny wycieczki, a w sierpniu 2014 r. poniosło koszt rezerwacji noclegów wraz z wyżywieniem oraz transportem.

Przy ustalaniu ceny wycieczki podatnik skalkulował, że koszt z tytułu nabycia towarów i usług od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści klienta wyniesie 2.250 zł. Po wykonaniu usługi, tj. w październiku okazało się, że faktycznie poniesione koszty wyniosły 2.200 zł.

Sposób rozliczenia VAT w poszczególnych miesiącach prezentujemy poniżej.

Rozliczenie VAT za lipiec 2014 r. (miesiąc otrzymania 100% zapłaty):

  • szacunkowa marża brutto: 2.500 zł – 2.250 zł = 250 zł,
     
  • kwota podatku należnego: 250 zł × 23/123 = 46,75 zł,
     
  • marża netto (podstawa opodatkowania): 250 zł – 46,75 zł = 203,25 zł.

Kwotę marży netto i podatku należnego podatnik ujął w deklaracji VAT za lipiec 2014 r.

Rozliczenie VAT za październik 2014 r. (miesiąc wykonania usługi):

  • rzeczywista marża brutto: 2.500 zł – 2.200 zł = 300 zł,
     
  • kwota podatku należnego: 300 zł × 23/123 = 56,10 zł,
     
  • marża netto (podstawa opodatkowania): 300 zł – 56,10 zł = 243,90 zł.

W deklaracji VAT za październik br. podatnik powinien wykazać jedynie kwotę zwiększenia marży netto i podatku należnego w odniesieniu do kwot wykazanych w deklaracji VAT za lipiec. Zatem w deklaracji VAT za październik br. podatnik powinien wykazać:

  • podatek należny w wysokości 9,35 (56,10 zł – 46,75 zł),
     
  • marżę netto (podstawę opodatkowania) w wysokości 40,65 zł (243,90 zł – 203,25 zł).

Przykład 2

Dane jak w przykładzie 1, ale zakładamy, że klient w dniu 15 lipca 2014 r. na poczet przyszłej usługi turystycznej wpłacił kwotę 750 zł, stanowiącą 30% ceny wycieczki, a pozostałą część, tj. 70% należności w kwocie 1.750 zł wpłacił w sierpniu br.

Rozliczenie VAT za lipiec 2014 r. (miesiąc otrzymania 30% kwoty należności):

  • szacunkowa marża brutto: (2.500 zł – 2.250 zł) × 30% = 75 zł,
     
  • kwota podatku należnego: 75 zł × 23/123 = 14,02 zł,
     
  • marża netto (podstawa opodatkowania): 75 zł – 14,02 zł = 60,98 zł.

Kwotę marży netto i podatku należnego podatnik ujął w deklaracji VAT za lipiec 2014 r.

Rozliczenie VAT za sierpień 2014 r. (miesiąc otrzymania 70% kwoty należności):

  • szacunkowa marża brutto: (2.500 zł – 2.250 zł) × 70% = 175 zł,
     
  • kwota podatku należnego: 175 zł × 23/123 = 32,72 zł,
     
  • marża netto (podstawa opodatkowania): 175 zł – 32,72 zł = 142,28 zł.

Kwotę marży netto i podatku należnego podatnik ujął w deklaracji VAT za sierpień 2014 r.

Rozliczenie VAT za październik 2014 r. (miesiąc wykonania usługi):

  • rzeczywista marża brutto: 2.500 zł – 2.200 zł = 300 zł,
     
  • kwota podatku należnego: 300 zł × 23/123 = 56,10 zł,
     
  • marża netto (podstawa opodatkowania): 300 zł – 56,10 zł = 243,90 zł.

W deklaracji VAT za październik br. podatnik wykaże jedynie kwotę zwiększenia marży netto i podatku należnego w odniesieniu do kwot wykazanych w deklaracji VAT za lipiec i sierpień br.

W deklaracji VAT za październik br. podatnik powinien zatem wykazać:

  • podatek należny w wysokości 9,36 zł [56,10 zł – (14,02 zł + 32,72 zł)],
     
  • marżę netto (podstawę opodatkowania) w wysokości 40,64 zł [(243,90 zł – (60,98 zł + 142,28 zł)].

Przykład 3

Dane jak w przykładzie 2, z tym że zakładamy, iż faktyczne koszty ustalone po wykonaniu wycieczki (w październiku br.) wyniosły 2.000 zł. Zakładamy również, że w listopadzie biuro podróży otrzyma jeszcze fakturę za usługi transportowe na kwotę 100 zł.

W związku z tym, że sposób ustalenia podstawy opodatkowania i kwoty VAT należnego za lipiec i sierpień jest analogiczny jak w przykładzie 2, dlatego też wyliczenia te pomijamy.

Rozliczenie VAT za październik 2014 r. (miesiąc wykonania usługi):

  • rzeczywista marża brutto: 2.500 zł – 2.000 zł = 500 zł,
     
  • kwota podatku należnego: 500 zł × 23/123 = 93,50 zł,
     
  • marża netto (podstawa opodatkowania): 500 zł – 93,50 zł = 406,50 zł.

W deklaracji VAT za październik br. podatnik powinien zatem wykazać:

  • podatek należny w wysokości 46,76 [93,50 zł – (14,02 zł + 32,72 zł)],
     
  • marżę netto (podstawę opodatkowania) w wysokości 203,24 [(406,50 zł – (60,98 zł + 142,28 zł)].

Rozliczenie VAT za listopad 2014 r. (po uwzględnieniu kosztów poniesionych po wykonaniu wycieczki):

  • rzeczywista marża brutto: 2.500 zł – 2.100 zł = 400 zł,
     
  • kwota podatku należnego: 400 zł × 23/123 = 74,80 zł,
     
  • marża netto (podstawa opodatkowania): 400 zł – 74,80 zł = 325,20 zł.

Jak widać z powyższych wyliczeń podstawa opodatkowania i kwota podatku należnego jest ostatecznie niższa niż zakładano. W związku z tym, podatnik powinien złożyć korektę deklaracji za październik br. zmniejszając odpowiednio:

  • podatek należny o kwotę 18,70 zł (93,50 zł – 74,80 zł),
     
  • marżę netto (podstawę opodatkowania) o kwotę 81,30 zł (406,50 zł – 325,20 zł).

Ministerstwo Finansów w ww. komunikacie wyjaśniło także, że w sytuacji, gdy podatnik otrzyma fakturę korygującą od podmiotu, u którego nabył towary i usługi dla bezpośredniej korzyści turysty w związku z np. udzielonymi mu obniżkami, opustami w stosunku do poniesionych już kosztów, podatnik powinien rozliczyć podatek w deklaracji podatkowej złożonej za okres, w którym otrzymał fakturę korygującą.

W sytuacji natomiast, gdy podatnik otrzyma od klienta zaliczki na poczet usługi turystycznej a następnie z różnych przyczyn impreza ta się nie odbędzie i nastąpi zwrot wpłaconych zaliczek, to – stosownie do wyjaśnienia resortu – podatnik powinien dokonać korekty w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zwrotu zaliczki. Jeśli jednak wpłacone zaliczki nie są zwracane, lecz są zaliczane na poczet innej imprezy turystycznej, ewentualnej korekty podatku podatnik powinien dokonać w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym ta nowa usługa turystyczna zostanie wykonana.

Jak czytamy: "(…) W takiej sytuacji nie jest istotne, że skalkulowana marża nowej imprezy jest inna niż poprzedniej, na poczet której wpłacone zostały zaliczki. Podatnik nie dokonuje odrębnej korekty podatku już rozliczonego z tytułu otrzymanej zaliczki na poczet pierwotnej imprezy tylko dopiero po wykonaniu usługi (nowej imprezy) powinien skorygować podatek. (…)"

Ministerstwo Finansów nadmieniło także, że przy ustalaniu podatku od marży można zastosować art. 85 ustawy o VAT (z uwzględnieniem art. 146b ustawy o VAT). To oznacza, że przy opodatkowaniu usługi stawką 23%, podatek może być obliczany jako iloczyn wartości usługi (brutto) i stawki 18,70%.

  Reasumując  

Podatnik świadczący usługi turystyki może przyjąć marżę, którą skalkulował przy określaniu ceny danej wycieczki, obliczoną w oparciu o przewidywane koszty.

W sytuacji gdy ostateczna marża okaże się inna niż wcześniej skalkulowana, podatnik ma obowiązek dokonać odpowiedniej korekty podatku VAT poprzez złożenie deklaracji korygującej za okres rozliczeniowy, w którym usługa turystyczna została wykonana.


VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.