Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Przychód z tytułu usług budowlanych - aspekt podatkowy i ewidencja ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Przychód z tytułu usług budowlanych - aspekt podatkowy i ewidencja księgowa

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 18 (845) z dnia 20.06.2014

Rozliczanie usług budowlanych w podmiocie świadczącym usługi w tym zakresie wzbudza wiele wątpliwości zarówno na gruncie ustawy o VAT, jak i dla celów podatku dochodowego. Kwestie te poruszamy w niniejszym artykule, odnosząc się do sytuacji, w której zarówno usługodawcą, jak i usługobiorcą jest podmiot krajowy.

1. Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT

Ustalenie terminu powstania obowiązku podatkowego

Zasadą jest, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, a jeżeli wcześniej otrzymano zapłatę (całość lub część), obowiązek ten powstaje z chwilą otrzymania zapłaty (w tej części). Ta zasada ustalania obowiązku podatkowego ma zastosowanie również w przypadku świadczenia usług budowlanych lub budowlano-montażowych, gdy nabywcą usługi jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.

Natomiast gdy nabywcą ww. usługi jest inny podatnik (przedsiębiorca) lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, zastosowanie ma art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a) i ust. 7 ustawy o VAT. Na mocy tych przepisów, obowiązek podatkowy - w przypadku świadczenia usług budowlanych - powstaje w momencie wystawienia faktury, ale tylko wówczas, gdy fakturę tę podatnik wystawi terminowo, czyli nie później niż 30. dnia od dnia wykonania usługi. Jeżeli takiej faktury nie wystawi lub wystawi ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstanie ww. 30 dnia od dnia wykonania usługi. Przy czym w tym przypadku także obowiązuje zasada, że otrzymanie zaliczki, zadatku, itp. przed wykonaniem usługi powoduje powstanie obowiązku podatkowego.

Podkreślenia wymaga, że:

1) w przypadku otrzymania całości lub części należności przed wykonaniem usługi budowlanej termin powstania obowiązku podatkowego zależy wyłącznie od daty otrzymania tej wpłaty (a nie od terminu wystawienia faktury zaliczkowej - taką fakturę należy wystawić nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu otrzymania wpłaty),

2) data otrzymania zapłaty po wykonaniu usługi budowlanej nie wpływa na termin powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Podobnie wynika ze stanowiska Ministerstwa Finansów zaprezentowanego w broszurze pt. "Zmiany w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r." (broszura ta dostępna jest na stronie internetowej: www.finanse.mf.gov.pl).

Podsumowanie powyższych rozważań przedstawiono w tabeli:

Podmiot będący nabywcą usługi budowlanej Termin powstania obowiązku podatkowego
Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej
1) data wykonania usługi lub
2) data otrzymania zapłaty (całości lub części) - jeżeli zapłatę tę otrzymano przed wykonaniem usługi
Podatnik (inny przedsiębiorca) lub osoba prawna niebędąca podatnikiem
1) data wystawienia faktury - jeżeli fakturę wystawiono nie później niż 30. dnia od dnia wykonania usługi lub
2) 30. dzień od dnia wykonania usługi - gdy nie wystawiono faktury lub wystawiono ją później, niż 30. dnia od dnia wykonania usługi, lub
3) data otrzymania zapłaty (całości lub części) - jeżeli zapłatę tę otrzymano przed wykonaniem usługi
 

Przykład

Podatnik wykonał usługę budowlaną dla innego przedsiębiorcy. Zaliczkę na poczet tej usługi otrzymał 30 maja br., a fakturę zaliczkową wystawił 2 czerwca br. Usługa została wykonana 25 czerwca br. Pozostałą kwotę należności kontrahent zapłacił 30 czerwca, a fakturę końcową wystawiono 1 lipca br.

Obowiązek podatkowy od otrzymanej zaliczki powstał z chwilą jej otrzymania (tj. 30 maja br. - data wystawienia faktury zaliczkowej nie ma znaczenia).

Natomiast obowiązek podatkowy od pozostałej kwoty należności (nieobjętej zaliczką) powstał z chwilą wystawienia faktury (tj. 1 lipca br.). Fakturę tę wystawiono bowiem w terminie 30 dni od dnia wykonania usługi. Otrzymanie zapłaty po wykonaniu usługi nie wpływa na termin powstania obowiązku podatkowego w VAT.


Ustalenie daty wykonania usługi

Do prawidłowego określenia terminu powstania obowiązku podatkowego konieczne jest ustalenie, kiedy dochodzi do "wykonania usługi". Przepisy ustawy o VAT nie precyzują, kiedy usługę należy uznać za "wykonaną". Jedyne przepisy, które odnoszą się do tej kwestii, to art. 19a ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT.

Z pierwszego z ww. przepisów wynika, że jeżeli usługa przyjmowana jest częściowo, usługę uznaje się za wykonaną w przypadku wykonania jej części, dla której to części określono zapłatę.

Z kolei drugi z tych przepisów stanowi, że usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

Powyższe przepisy nie rozstrzygają jednak, kiedy "typową" usługę budowlaną należy uznać za "wykonaną". Dotychczas dominował pogląd, że jest to generalnie dzień podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego. Taki wniosek był zazwyczaj stawiany w związku z brzmieniem art. 19 ust. 14 ustawy o VAT (obowiązującym do końca 2013 r.), który w stosunku do usług przyjmowanych częściowo odwoływał się do protokołów zdawczo-odbiorczych. W związku z tym powszechnie uznawało się, że datą wykonania usługi budowlanej (jej części) jest podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego (por. np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 kwietnia 2014 r., nr IPPP2/443-143/14-3/DG). Wprawdzie przepisy ustawy o VAT nie nakładają obowiązku sporządzenia takiego protokołu, ale obowiązek odbioru robót przez inwestora wynika z art. 647 Kodeksu cywilnego. Forma, sposób i rodzaj dokumentu potwierdzającego wykonanie robót budowlanych, co do zasady, powinny być określone w umowie łączącej strony. W branży budowlanej praktyką jest jednak podpisywanie protokołów zdawczo-odbiorczych, potwierdzających wykonanie całości lub części prac.

Pewne wątpliwości w zakresie ustalania daty wykonania usługi budowlanej powstały po wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów zawartych w przytoczonej wyżej broszurze dotyczącej określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r. Czytamy w niej:

"(…) O wykonaniu usług budowlanych lub budowlano-montażowych będzie decydować faktyczne wykonanie tych usług, nie zaś przyjęcie tych usług na podstawie protokołów zdawczo odbiorczych. Protokół zdawczo-odbiorczy potwierdza fakt wykonania tych usług, jednak nie przesądza o terminie i zakresie ich wykonania (podkreśl. red.). (…)"

Podobnie uznają obecnie również organy podatkowe, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 marca 2014 r., nr IPPP1/443-24/14-2/AS.

Tu warto przytoczyć też interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 11 lutego br., nr ITPP1/443-1180/13/BS. Czytamy w niej:

"(…) za datę faktycznego wykonania robót należy przyjąć datę podpisania przez obie strony protokołu odbioru wykonanych robót. Fakt zgłoszenia gotowości do odbioru wykonanych robót nie przesądza, że druga strona potwierdza ich odbiór.

W przypadku bowiem robót budowlanych za datę ich wykonania przyjmuje się datę potwierdzenia przyjęcia robót przez zamawiającego w postaci przykładowo podpisania protokołu dokumentującego odbiór robót i ten właśnie dzień należy uznać za dzień wykonania usługi dla celów prawidłowego rozpoznania obowiązku podatkowego. (…)"

Z kolei Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 25 lutego 2013 r., nr IBPP2/443-1189/12/BW wyjaśnił:

"(…) Odbiór robót jest (…) elementem przełomowym w stosunkach o roboty budowlane, z jednej strony potwierdza wykonanie zobowiązania i otwiera wykonawcy prawo do żądania wynagrodzenia, bądź wskazuje na jego niewykonanie lub nienależyte wykonanie w całości lub w części wobec istnienia wad i rodzi odpowiedzialność za wady ujawnione przy odbiorze, a z drugiej strony wyznacza początek biegu terminów rękojmi za wady. Odbiór techniczny robót potwierdzony stosownym protokołem jest utożsamiany z wykonaniem usługi - dzień podpisania protokołu to dzień wykonania usługi. (…)"

Interpretacje te dotyczyły wprawdzie "starego" stanu prawnego (obowiązującego przed 1 stycznia br.), ale naszym zdaniem - w zakresie określenia momentu wykonania usługi budowlanej - zachowują dalej swoją aktualność. To z kolei oznacza, że generalnie datą wykonania usługi budowlanej jest data podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego.

Zaznaczamy przy tym, że gdyby inwestor zwlekał z podpisaniem protokołu zdawczo-odbiorczego, lub do podpisania takiego dokumentu (lub innego) w ogóle by nie doszło (np. w związku z konfliktem między stronami), najlepszym rozwiązaniem byłoby sporządzenie przez wykonawcę robót jednostronnego protokołu odbioru robót i określenie w nim, kiedy doszło do faktycznego zakończenia prac. Data ta wyznaczałaby jednocześnie datę wykonania usługi budowlanej.

Uwaga! W przypadku deweloperów, gdy w wyniku zakończonych prac budowlanych dochodzi do sprzedaży nieruchomości (dostawy towaru), obowiązek podatkowy powstaje w dniu dokonania tej dostawy, a jeżeli wcześniej otrzymano zapłatę (całość lub część) - w dniu otrzymania tej wpłaty.

Przepisy ustawy o VAT nie określają, kiedy dostawę towaru należy uznać za "dokonaną". Ponieważ jednak dostawą towaru jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, to zazwyczaj uznaje się, że momentem "dokonania dostawy" nie jest przeniesienie prawa własności, lecz moment, w którym sprzedawca oddaje nabywcy towar (tu: nieruchomość) do swobodnego rozporządzania (dysponowania), a sam przestaje faktycznie nią władać (por. np. wyroki NSA z: 25 kwietnia 2013 r., sygn. akt I FSK 846/12, z 1 marca 2013 r., sygn. akt I FSK 530/12 i z 28 maja 2010 r., sygn. akt I FSK 963/09). Dniem dokonania dostawy nieruchomości będzie zatem dzień, w którym dochodzi do faktycznego przeniesienia na nabywcę prawa do rozporządzania nieruchomością; nie zawsze będzie to dzień podpisania aktu notarialnego.


2. Moment powstania przychodu podatkowego

Na gruncie podatku dochodowego za datę powstania przychodu z tytułu świadczonych usług uważa się zasadniczo dzień wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  • wystawienia faktury albo
     
  • uregulowania należności.

Gdy strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, wówczas za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Powyższe regulacje wynikają z art. 12 ust. 3a i 3c ustawy o PDOP oraz odpowiednio art. 14 ust. 1c i 1e ustawy o PDOF.

Uwaga: Jeżeli usługodawca otrzyma zaliczkę na poczet usługi budowlanej, to kwota tej zaliczki nie będzie dla niego stanowiła przychodu (mimo wystawienia faktury zaliczkowej, dokumentującej otrzymaną zaliczkę). Do przychodów nie zalicza się bowiem pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych (art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o PDOP i art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o PDOF).

W przypadku usługi budowlanej, która nie jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, przychód powinien być rozpoznany, co do zasady, w dniu wykonania usługi (częściowego wykonania usługi). Pierwszeństwo w kształtowaniu daty powstania przychodu ma bowiem dzień dokonania czynności (w tym przypadku wykonania/częściowego wykonania usługi). Gdyby jednak przed wykonaniem usługi podatnik wystawił fakturę (nie chodzi tu o fakturę zaliczkową) lub otrzymał należność z tytułu tej usługi, wówczas przychód podatkowy powstałby w najwcześniejszej z ww. dat.

W ustawach o podatku dochodowym nie ma regulacji, które wskazywałyby, w którym momencie należy uznać, że usługa została wykonana (częściowo wykonana). Jest to szczególnie problemowe w odniesieniu do usług budowlanych. Jak jednak pisaliśmy w części dotyczącej VAT, pomocna w zakresie ustalenia momentu wykonania omawianej usługi może być treść art. 647 K.c., z którego wynika, że w przypadku robót budowlanych wykonawca zobowiązuje się m.in. do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i z zasadami wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się m.in. do odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia. W braku odmiennego postanowienia umowy inwestor obowiązany jest na żądanie wykonawcy przyjmować wykonane roboty częściowo, w miarę ich ukończenia, za zapłatą odpowiedniej części wynagrodzenia (zob. art. 654 K.c.).

Z powyższego można wywieść, że - jak już stwierdziliśmy wyżej - usługę budowlaną zasadniczo uważa się za wykonaną z chwilą odbioru technicznego robót budowlanych. Taki odbiór z reguły potwierdzany jest protokołem zdawczo-odbiorczym. Do momentu podpisania takiego protokołu nie wiadomo jeszcze, czy roboty zostały zaakceptowane przez nabywcę i czy pokrywają się z ustaleniami stron. W toku odbierania prac mogą bowiem wyniknąć różnego rodzaju usterki, niedoróbki, które uniemożliwiają odebranie robót i w konsekwencji uniemożliwiają uznanie usługi za wykonaną. W związku z tym dopiero akceptacja wykonanych prac przez nabywcę usługi (inwestora) daje podstawę do uznania, że roboty zostały wykonane. Z tego względu zasadne jest twierdzenie, że za dzień wykonania usługi budowlanej należy uznać dzień podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego.

A zatem, przychód z tytułu robót budowlanych zasadniczo powinien być wykazany w dacie podpisania protokołu odbioru technicznego, przy założeniu, że wcześniej nie wystawiono faktury ani nie otrzymano należności za tę usługę.

Na konieczność wykazania przychodu z tytułu usług budowlanych w dacie podpisania protokołu odbioru wskazał również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 27 lutego 2013 r., nr IPPB3/423-976/12-2/KK, stwierdzając:

"(…) W przypadku robót budowlano-montażowych przez wykonanie usługi powszechnie rozumie się odbiór techniczny tych robót, potwierdzony stosownym protokołem odbioru. Dokument protokołu potwierdza należyte wykonanie zobowiązania przez wykonującego prace, a jednocześnie upoważnia go do żądania umówionego wynagrodzenia. Protokół odbioru potwierdza jednoznacznie i ostatecznie, że określony zakres robót został ukończony. Do czasu podpisania takiego protokołu, wykonawca robót ma stale możliwość uzupełniania, modyfikacji swoich prac, nawet jeżeli faktycznie zostały one wykonane już wcześniej.

W konsekwencji powyższego, przychód należny (…) powstanie w terminie wykonania robót, za który należy uznać dzień podpisania protokołu odbioru robót, tzn. datę akceptacji przez kontrahenta wykonanej przez Spółkę usługi. (…)"

Powyższa zasada będzie miała zastosowanie również do ustalania daty powstania przychodu z tytułu robót budowlanych wykonywanych etapami. Gdy więc usługa budowlana będzie wykonywana etapami, należy przyjąć, że zakończenie danego etapu robót nastąpi w dniu podpisania protokołu.

W praktyce może mieć miejsce sytuacja, w której nabywca (inwestor) zwleka z odbiorem usługi budowlanej, mimo zgłoszenia zakończenia wykonania robót przez wykonawcę (usługodawcę). Powstaje wówczas problem z ustaleniem daty powstania przychodu, gdy nie dochodzi do podpisania ww. protokołu (gdy podatnik nie wystawił faktury ani nie otrzymał należności). W takim przypadku wykonawca usługi powinien podjąć wszelkie działania mające na celu udokumentowanie zakończenia robót w inny sposób, niż poprzez ww. protokół. Jak pisaliśmy w części dotyczącej VAT, w takiej sytuacji zasadne byłoby sporządzenie przez wykonawcę jednostronnego protokołu odbioru i wskazanie w nim daty faktycznego zakończenia robót. Data ta określałaby moment wykonania usługi i jednocześnie decydowałaby o dacie powstania przychodu podatkowego (jeśli wcześniej nie wystawiono faktury ani nie otrzymano należności).

Problemy związane z ustaleniem daty wykonania usługi budowlanej nie mają natomiast wpływu na moment powstania przychodu w sytuacji, gdy strony ustaliły, że usługa budowlana będzie rozliczana w okresach rozliczeniowych. W takim przypadku przychód z tytułu ww. usługi powstaje w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, określonego w umowie lub na wystawionej fakturze.


Przychód ze sprzedaży budynku/lokalu mieszkalnego

W przeciwieństwie do usługi budowlanej, data podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego nie ma znaczenia przy ustalaniu przychodu z tytułu sprzedaży wybudowanych (np. przez dewelopera) budynków czy mieszkań. Jak bowiem wynika z art. 155 § 1art. 158 K.c., przeniesienie własności nieruchomości następuje z chwilą zawarcia aktu notarialnego. Z tego względu przychód z tytułu sprzedaży ww. budynków/mieszkań następuje w momencie zawarcia aktu notarialnego przenoszącego własność tej nieruchomości. Nie ma przy tym znaczenia, że przed tą datą podatnik otrzyma wpłaty od nabywców na poczet ceny budynków/mieszkań. Wpłaty te są bowiem neutralne podatkowo, jako wpłaty należności na poczet dostaw towarów, które zostaną wykonane w przyszłych okresach sprawozdawczych. Tak też uznają organy podatkowe, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 8 maja 2014 r., nr ILPB1/415-156/14-2/TW:

"(…) przychód z tytułu przeniesienia własności nieruchomości powstaje dopiero w momencie zawarcia aktu notarialnego przenoszącego prawo własności tej nieruchomości.

Jednocześnie wskazać należy, że wpłacone do tego momentu przez klientów (nabywców lokali) należności nie podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem do momentu dokonania prawnie skutecznej sprzedaży wszelkie wpłaty pobrane od nabywców powinny być traktowane jako przedpłaty (zaliczki) na poczet przyszłego świadczenia. (…)"


3. Ewidencja księgowa

Również na gruncie ustawy o rachunkowości nie określono, kiedy należy uznać, że usługa budowlana została wykonana. Biorąc jednak pod uwagę argumenty, podane w części dotyczącej podatku dochodowego, zasadne byłoby uznać, że również tu za moment wykonania usługi należałoby zasadniczo przyjąć dzień podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego. Data ta wyznaczy moment powstania przychodu bilansowego. Przypomnijmy, że dla celów bilansowych na moment powstania przychodu generalnie nie wpływa ani data wystawienia faktury, ani otrzymania zapłaty od kontrahenta (inaczej niż dla celów podatku dochodowego).

Przychody ze sprzedaży usług budowlanych mogą zostać zaewidencjonowane w księgach rachunkowych np. w następujący sposób (na podstawie faktury):

      - Wn konto 20 "Rozrachunki z odbiorcami" - wartość brutto,
      - Ma konto 22-2 "Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu
         VAT należnego" - kwota VAT należnego,
      - Ma konto 70-0 "Sprzedaż produktów".

Na dzień bilansowy wartość sprzedaży, zaewidencjonowaną na koncie 70-0, przeksięgowuje się na wynik finansowy, co może być dokonane zapisem:

      - Wn konto 70-0,
      - Ma konto 86 "Wynik finansowy".

W przypadku usług budowlanych o okresie realizacji dłuższym niż 6 miesięcy, niezakończonych na dzień bilansowy, stosuje się regulacje zawarte w art. 34a ustawy o rachunkowości. Z przepisów tych wynika m.in., że przychody z wykonania ww. usługi, wykonanej na dzień bilansowy w istotnym stopniu, ustala się, na dzień bilansowy, proporcjonalnie do stopnia zaawansowania usługi, jeżeli stopień ten, jak również przewidywane całkowite koszty wykonania usługi za cały czas jej realizacji, można ustalić w sposób wiarygodny.

Stopień zaawansowania ww. usługi mierzy się w zależności od przyjętej przez jednostkę metody, tj.:

  • udziałem kosztów poniesionych od dnia zawarcia umowy do dnia ustalenia przychodu w całkowitych kosztach wykonania usługi,
     
  • liczbą przepracowanych godzin bezpośrednich wykonania usługi,
     
  • na podstawie obmiaru wykonanych prac,
     
  • inną metodą

Zastosowanie jednej z ww. metod jest możliwe pod warunkiem, że wyrażają one w sposób wiarygodny stopień zaawansowania usługi.

Gdy umowa o usługę budowlaną przewiduje, że cenę za tę usługę ustala się w wysokości kosztów powiększonych o narzut zysku, wówczas przychód z wykonania niezakończonej usługi ustala się w wysokości kosztów odpowiadających wykonanej części usługi, powiększonych o narzut zysku.

Jeśli natomiast umowa o usługę budowlaną przewiduje, że cenę za tę usługę ustala się w wysokości ryczałtu, to ww. przychód ustala się proporcjonalnie do stopnia zaawansowania wykonania usługi, o ile stopień zaawansowania usługi na dzień bilansowy może zostać ustalony w sposób wiarygodny.

Uwaga: Jeżeli stopień zaawansowania niezakończonej usługi budowlanej lub przewidywany, całkowity koszt jej wykonania nie może być na dzień bilansowy ustalony w sposób wiarygodny, to przychód ustala się w wysokości poniesionych w danym okresie sprawozdawczym kosztów, nie wyższych jednak od kosztów, których pokrycie w przyszłości przez zamawiającego jest prawdopodobne.

Bez względu na zastosowany sposób ustalania przychodów, na wynik finansowy jednostki wpływają przewidywane straty związane z wykonaniem usługi objętej umową.

Jeśli w ciągu roku jednostka wystawiała faktury częściowe, księgując je w ww. sposób, to na dzień bilansowy powinna porównać kwotę przychodów oszacowanych proporcjonalnie do stopnia zaawansowania wykonania umowy, z kwotą przychodów wykazanych na koncie 70-0 na podstawie faktur częściowych. Powstałą różnicę można zaksięgować, w zależności od tego, która kwota przychodów jest wyższa:

   • gdy wystąpi nadwyżka przychodów oszacowanych nad kwotą
      przychodów wykazanych na fakturach częściowych:
      - Wn konto 65 "Pozostałe rozliczenia międzyokresowe",
      - Ma konto 70-0;
   • gdy wystąpi nadwyżka przychodów objętych fakturami częściowymi
      nad kwotą przychodów oszacowanych:
      - Wn konto 70-0,
      - Ma konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów".

W bilansie saldo konta 65 wykazuje się po stronie aktywów, w pozycji B.IV "Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe", natomiast saldo konta 84 - w pasywach, w pozycji B.IV.2 "Inne rozliczenia międzyokresowe".


VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.