Z dniem 18 lipca 2014 r. wejdzie w życie ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz. U. poz. 498), która zastąpi ustawę z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 732). W związku z tym Minister Finansów w projekcie z dnia 27 maja 2014 r. uwzględnił regulacje wynikające z ww. ustawy, proponując zmianę rozporządzenia w sprawie zwolnień z VAT.
W § 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień zaproponowano definicję pojęcia "cele pożytku publicznego". Celami pożytku publicznego będą zgodne z prawem cele pozostające w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. nr 234, poz. 1536 ze zm.) oraz cele religijne, określone w statucie lub innym akcie wewnętrznym organizacji pożytku publicznego.
Ponadto projekt zakłada usunięcie w § 3 rozporządzenia odniesień do zbiórek publicznych, o których mowa w ustawie o zbiórkach publicznych (m.in. do pozwoleń na przeprowadzenie zbiórek publicznych) w przepisach ustanawiających zwolnienia dla:
1) dostaw towarów dokonywanych przez organizacje pożytku publicznego – § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia oraz
2) czynności związanych ze zbieraniem środków pieniężnych na potrzeby działalności pożytku publicznego realizowanych przez organizacje pożytku publicznego za pośrednictwem SMS (tzw. SMS charytatywne) – § 3 ust. 1 pkt 12.
Odniesienie do zbiórek publicznych w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych w projektowanym rozporządzeniu zostało zastosowane w przepisach określających warunki stosowania niektórych zwolnień – w dodanym pkt 4 w § 3 ust. 2 oraz przeredagowanym § 3 ust. 1 pkt 17 lit. c). Warunki te dotyczą wymogu przestrzegania przez organizacje pożytku publicznego oraz podmioty określone w § 3 ust. 1 pkt 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień, przepisów w zakresie zbiórek publicznych, jeżeli towary lub środki pieniężne zostałyby przez nie otrzymane w trakcie zbiórek, które – z racji ich charakteru – objęte są reżimem regulacji dotyczących zbiórek publicznych.
Zwolnienia od podatku dotyczące czynności, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 17 rozporządzenia będą zatem miały zastosowanie – zgodnie z projektem – do sytuacji, gdy zbiórki środków będące w świetle przepisów ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych zbiórkami publicznymi, będą przeprowadzane zgodnie z przepisami tej ustawy.
Warto także dodać, że w § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, uzależniającym stosowanie zwolnienia dla czynności dostawy towarów nabytych w drodze darowizny lub za zebrane środki pieniężne od przeznaczenia w całości uzyskanych z ww. dostaw środków na realizację celów pożytku publicznego, wskazano, że przekazanie tych środków ma nastąpić przed upływem trzech lat, licząc od końca roku, w którym zostały one uzyskane. Zasada ta umożliwiać będzie kontrolowanie spełnienia warunków do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.
Zgodnie z omawianym projektem, zmiana rozporządzenia w sprawie zwolnień ma wejść w życie 18 lipca 2014 r., czyli równocześnie z wejściem w życie przepisów ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych.
|