Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Konsekwencje naruszenia terminu przeglądu technicznego kas rejestrujących
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Konsekwencje naruszenia terminu przeglądu technicznego kas rejestrujących

Poradnik VAT nr 20 (332) z dnia 20.10.2012
1. Terminy i zakres obowiązkowych przeglądów kas fiskalnych

Podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie art. 111 ust. 3a ustawy o VAT są obowiązani m.in. do:

  • dokonywania niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy;
     
  • udostępniania kas rejestrujących do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów;
     
  • zgłaszania kas rejestrujących do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis tych kas;
     
  • poddawania obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kasy rejestrujące, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem do prowadzenia ewidencji.

Zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, kasa rejestrująca musi być poddawana obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy serwis, co 24 miesiące, a w przypadku kas o zastosowaniu specjalnym nie rzadziej niż w terminach wymaganych dla ponownej legalizacji określonych w odrębnych przepisach o prawnej kontroli metrologicznej dla taksometru używanego do współpracy z kasą przez podatnika.

Przepisem regulującym terminy ponownej legalizacji taksometrów elektronicznych jest rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 7 stycznia 2008 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz. U. nr 5, poz. 29 ze zm.). W załączniku nr 6 do tego rozporządzenia określono terminy, w których przyrządy pomiarowe wprowadzone do obrotu lub użytkowania po dokonaniu oceny zgodności powinny być zgłaszane do legalizacji ponownej. W przypadku taksometrów elektronicznych okres ważności legalizacji ponownej wynosi 13 miesięcy (poz. 6 tabeli nr 2).

Uwaga

Podatnicy użytkujący kasy o zastosowaniu specjalnym (czyli kasy działające w taksówkach), mają obowiązek wykonywania przeglądu technicznego tych kas nie rzadziej niż co 13 miesięcy.

Stosownie do § 15 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, serwisant w ramach obowiązkowego przeglądu powinien sprawdzić:

a) stan wszystkich plomb kasy i zgodność ich z zapisem w książce kasy i dokumentacją serwisu,

b) stan obudowy kasy,

c) czytelność dokumentów fiskalnych drukowanych przez kasę,

d) program pracy kasy i program archiwizujący, jego wersję, zgodność z zapisami w książce kasy i dokumentacją serwisu,

e) poprawność działania kasy, w szczególności w zakresie emisji dokumentów fiskalnych,

f) poprawność działania wyświetlacza klienta,

g) stan płyty głównej, pamięci fiskalnej i modułu fiskalnego, co do zgodności z dokumentacją konstrukcyjną kasy,

h) stan techniczny akumulatorów wewnętrznego zasilania kasy.

Po dokonaniu przeglądu serwisant powinien wpisać jego wynik wraz z ewentualnymi zaleceniami dla użytkownika do książki kasy rejestrującej. Wpis ten musi zawierać również datę dokonania przeglądu.

 ? 
Czy obowiązkowe przeglądy techniczne kas rejestrujących należy wykonywać co 24 miesiące w obrębie miesiąca, czy co 730 dni?

Zgodnie z art. 12 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca. Jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy (art. 12 § 5 ustawy).

Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 19 kwietnia 2011 r., nr IBPP4/443-388/11/JP: "(…) w przypadku przeglądu dokonanego w dniu 12.05.2008 r., kolejny przegląd powinien być dokonany najpóźniej w dniu 12.05.2010 r. o ile nie jest to dzień wolny od pracy i przegląd nie dotyczy kasy o zastosowaniu specjalnym przeznaczonej do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami. (…)"

W ww. interpretacji organ podatkowy podkreślił ponadto, że przepisy o kasach rejestrujących określają maksymalny dopuszczalny okres pomiędzy przeglądami, wskazując jednocześnie, że w przepisach tych nie ma uregulowań, z których wynikałoby, iż przeglądów okresowych nie można dokonywać częściej.

 ? 
W związku z zapełnieniem modułu fiskalnego w jednej z kas dokonano jego wymiany na nowy. Czy w opisywanej sytuacji, termin dokonania obowiązkowego przeglądu kasy (co 24 miesiące) należy liczyć od momentu wymiany modułu fiskalnego, czy od ostatnio przeprowadzonego przeglądu technicznego?

Zagadnienie przedstawione powyżej rozpatrywane było przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 marca 2011 r., nr IPPP2/443-936/10-4/JW. Przede wszystkim organ podatkowy podkreślił, że: "(…) Dopuszczona jest wymiana modułu z pamięcią fiskalną kasy rejestrującej, pod warunkiem, że konstrukcja urządzenia umożliwia instalację nowego modułu fiskalnego. Jeśli więc zostanie dokonana wymiana pamięci fiskalnej, a upoważniony do tego serwis kas dokona czynności fiskalizacji modułu kasy, użytkowanie przedmiotowych kas rejestrujących jest możliwe. (…)"

Zdaniem organu, obowiązkowy przegląd techniczny kasy z wymienionym modułem fiskalnym, powinien być wykonany po upływie 24 miesięcy od wymiany modułu kasy, co jest zgodne z przepisem § 16 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych.


2. Sankcje za nieterminowe dokonywanie przeglądu kasy

Obowiązek dopilnowania terminowego przeglądu kasy spoczywa wyłącznie na użytkowniku tej kasy. Podatnik, który nie wywiązuje się z tego obowiązku naraża się na konsekwencje finansowe określone przez ustawodawcę w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT. Zgodnie z tym zapisem, jeśli podatnik w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania nie dokona w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do przeglądu technicznego przez właściwy serwis, zobowiązany jest do zwrotu odliczonej lub otrzymanej z urzędu kwoty wydatkowanej na zakup tej kasy rejestrującej.

Przykład

Podatnik od 2 czerwca 2010 r. użytkuje 2 kasy fiskalne. Przy zakupie tych kas odliczył przysługującą mu ulgę. W wyniku kontroli urząd skarbowy stwierdził, iż w czerwcu 2012 r. minął termin obowiązkowego przeglądu technicznego, który nie został wykonany. W związku z tym podatnik był zobowiązany do zwrotu ulgi z tytułu zakupu tych kas w terminie do 25 lipca 2012 r.

Zasady "techniczne" dokonywania zwrotu ulgi otrzymanej z tytułu nabycia kas rejestrujących określone są w § 6 ust. 3 rozporządzenia w sprawie odliczania.

W przypadku czynnych podatników VAT, którzy rozliczają podatek za okresy miesięczne zwrotu ulgi należy dokonać w terminie do 25. dnia miesiąca (kwartału) następującego po miesiącu (kwartale), w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu.

Niestety, przepisy nie precyzują, czy kwotę zwrotu należy wpłacić bezpośrednio na konto urzędu skarbowego, czy też zwrotu tego można dokonać pośrednio, poprzez rozliczenie w deklaracji VAT.

Zdaniem redakcji, biorąc pod uwagę, że odliczenie następuje w deklaracji poprzez zmniejszenie kwoty zobowiązania lub zwiększenie kwoty do zwrotu, również zwrot wcześniej odliczonych kwot winien co do zasady następować poprzez odpowiednie rozliczenie w deklaracji. Kwotę zwrotu można wykazać w deklaracji VAT ze znakiem minus w pozycji 56 - "Kwota wydatkowana na zakup kas rejestrujących, do odliczenia w danym okresie rozliczeniowym", w której co do zasady wpisywana jest kwota przysługującej ulgi.


VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.