Za zakup określonej ilości towarów spółka otrzymuje od kontrahenta nieodpłatnie dodatkową ilość tego samego towaru, w ramach tzw. rabatu towarowego. Czy z tego tytułu spółka powinna wykazać przychód z nieodpłatnych świadczeń?
Otrzymanie rabatu towarowego nie wiąże się z powstaniem po stronie spółki przychodu z nieodpłatnych świadczeń. |
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP, do przychodów zalicza się m.in. wartość rzeczy lub praw otrzymanych nieodpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych świadczeń.
W ustawie o PDOP nie określono, co należy rozumieć przez nieodpłatne świadczenia. Niemniej jednak w praktyce ukształtował się pogląd, w myśl którego, na potrzeby podatku dochodowego nieodpłatne świadczenia to te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika, mające konkretny wymiar finansowy. Powstanie przychodu z nieodpłatnych świadczeń należy rozważyć zawsze wtedy, gdy podatnik otrzymuje bez obowiązku świadczenia wzajemnego rzeczy lub prawa, bądź inne świadczenia lub też możliwość korzystania z rzeczy lub praw.
Otrzymanie od kontrahenta dodatkowej ilości towaru, będące wynikiem rabatu towarowego, nie skutkuje uzyskaniem nieodpłatnego świadczenia przez podatnika otrzymującego taki rabat. W tym przypadku nie można mówić o braku ekwiwalentności świadczenia. Aby bowiem uzyskać dodatkowy towar "za darmo", nabywca musi najpierw spełnić określone warunki, z reguły kupić określoną ilość towaru lub nabyć towar o określonej wartości. Przyznanie rabatu towarowego zazwyczaj przynosi korzyść nie tylko otrzymującemu rabat, ale także rabat ten przyznającemu. Możliwość uzyskania przez klientów przedmiotowego rabatu ma ich bowiem motywować do dokonywania zakupu towarów danego sprzedawcy (a nie konkurencji), co ma na celu zwiększenie jego przychodów ze sprzedaży.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy naszym zdaniem uznać, że otrzymanie rabatu towarowego (tj. uzyskanie "nieodpłatnie" dodatkowej ilości towaru) nie skutkuje powstaniem u otrzymującego ten rabat przychodu z nieodpłatnych świadczeń. Rabat towarowy powoduje obniżenie ceny jednostkowej zakupionego towaru. Za tę samą bowiem kwotę nabywca otrzymuje większą ilość towaru.
Podobny pogląd wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 19 września 2014 r., nr ILPB3/423-291/14-4/PR, stwierdzając:
"(...) należy się zgodzić ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że nabycie przez niego towaru w formie "rabatu towarowego" wiąże się ze świadczeniem ekwiwalentnym i tym samym nie dochodzi do powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Tym samym należy przyjąć, że Spółka, płacąc uzgodnioną w umowie cenę za towary wraz z dołączanymi od nich gratisami, płaci zarówno za kupowane towary, jak i za dołączane do nich gratisy. W konsekwencji, nie ma podstawy do uznania, że Spółka otrzymuje nieodpłatnie gratisy dołączane do kupowanych przez Spółkę towarów i uzyskuje przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń.
(...) Spółka nie jest zobowiązana z tytułu otrzymanych gratisów dołączanych do kupowanych towarów do rozpoznania przychodu podatkowego (...)."
Podobnie uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 28 lutego 2011 r., nr IBPBI/2/423-1735/10/SD.
Przykład
Zgodnie z regulaminem sprzedaży, za zakup 100 szt. towaru A za cenę 120 zł spółka z o.o. otrzymała od kontrahenta dodatkowo w "gratisie" 20 szt. tego samego towaru. Faktura została wystawiona na kwotę 12.000 zł (pomijamy kwestię VAT). W tej sytuacji spółka (nabywca) nie uzyskuje przychodu z nieodpłatnych świadczeń. Cena jednostkowa ww. towarów wynosi 100 zł (12.000 zł : 120 szt.). |
|