Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Czy otrzymanie rabatu towarowego skutkuje powstaniem przychodu z nieodpłatnych ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Czy otrzymanie rabatu towarowego skutkuje powstaniem przychodu z nieodpłatnych świadczeń?

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 14 (913) z dnia 10.05.2016

Za zakup określonej ilości towarów spółka otrzymuje od kontrahenta nieodpłatnie dodatkową ilość tego samego towaru, w ramach tzw. rabatu towarowego. Czy z tego tytułu spółka powinna wykazać przychód z nieodpłatnych świadczeń?

Otrzymanie rabatu towarowego nie wiąże się z powstaniem po stronie spółki przychodu z nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP, do przychodów zalicza się m.in. wartość rzeczy lub praw otrzymanych nieodpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych świadczeń.

W ustawie o PDOP nie określono, co należy rozumieć przez nieodpłatne świadczenia. Niemniej jednak w praktyce ukształtował się pogląd, w myśl którego, na potrzeby podatku dochodowego nieodpłatne świadczenia to te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika, mające konkretny wymiar finansowy. Powstanie przychodu z nieodpłatnych świadczeń należy rozważyć zawsze wtedy, gdy podatnik otrzymuje bez obowiązku świadczenia wzajemnego rzeczy lub prawa, bądź inne świadczenia lub też możliwość korzystania z rzeczy lub praw.

Otrzymanie od kontrahenta dodatkowej ilości towaru, będące wynikiem rabatu towarowego, nie skutkuje uzyskaniem nieodpłatnego świadczenia przez podatnika otrzymującego taki rabat. W tym przypadku nie można mówić o braku ekwiwalentności świadczenia. Aby bowiem uzyskać dodatkowy towar "za darmo", nabywca musi najpierw spełnić określone warunki, z reguły kupić określoną ilość towaru lub nabyć towar o określonej wartości. Przyznanie rabatu towarowego zazwyczaj przynosi korzyść nie tylko otrzymującemu rabat, ale także rabat ten przyznającemu. Możliwość uzyskania przez klientów przedmiotowego rabatu ma ich bowiem motywować do dokonywania zakupu towarów danego sprzedawcy (a nie konkurencji), co ma na celu zwiększenie jego przychodów ze sprzedaży.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy naszym zdaniem uznać, że otrzymanie rabatu towarowego (tj. uzyskanie "nieodpłatnie" dodatkowej ilości towaru) nie skutkuje powstaniem u otrzymującego ten rabat przychodu z nieodpłatnych świadczeń. Rabat towarowy powoduje obniżenie ceny jednostkowej zakupionego towaru. Za tę samą bowiem kwotę nabywca otrzymuje większą ilość towaru.

Podobny pogląd wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 19 września 2014 r., nr ILPB3/423-291/14-4/PR, stwierdzając:

"(...) należy się zgodzić ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że nabycie przez niego towaru w formie "rabatu towarowego" wiąże się ze świadczeniem ekwiwalentnym i tym samym nie dochodzi do powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Tym samym należy przyjąć, że Spółka, płacąc uzgodnioną w umowie cenę za towary wraz z dołączanymi od nich gratisami, płaci zarówno za kupowane towary, jak i za dołączane do nich gratisy. W konsekwencji, nie ma podstawy do uznania, że Spółka otrzymuje nieodpłatnie gratisy dołączane do kupowanych przez Spółkę towarów i uzyskuje przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

(...) Spółka nie jest zobowiązana z tytułu otrzymanych gratisów dołączanych do kupowanych towarów do rozpoznania przychodu podatkowego (...)."

Podobnie uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 28 lutego 2011 r., nr IBPBI/2/423-1735/10/SD.

Przykład

Zgodnie z regulaminem sprzedaży, za zakup 100 szt. towaru A za cenę 120 zł spółka z o.o. otrzymała od kontrahenta dodatkowo w "gratisie" 20 szt. tego samego towaru. Faktura została wystawiona na kwotę 12.000 zł (pomijamy kwestię VAT).

W tej sytuacji spółka (nabywca) nie uzyskuje przychodu z nieodpłatnych świadczeń. Cena jednostkowa ww. towarów wynosi 100 zł (12.000 zł : 120 szt.).

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.