Straty powstałe w wyniku utraty lub likwidacji samochodów objętych dobrowolnym ubezpieczeniem assistance oraz koszty remontów powypadkowych tych samochodów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. |
Tak wynika z interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z 2 grudnia 2014 r., nr DD10/033/224/MZO/13/RWPD-112411 zamieszczonej w ostatnim czasie na stronie internetowej resortu finansów.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą związaną z leasingiem samochodów. Ze względu na profil działalności, wszystkie samochody są objęte dobrowolnym ubezpieczeniem komunikacyjnym typu assistance przypisanym do konkretnego samochodu. Zgodnie z umową, ubezpieczenie obejmuje m.in. następujące świadczenia: naprawę pojazdu w miejscu zdarzenia, transport pojazdu, zabezpieczenie pojazdu, odbiór pojazdu po naprawie, złomowanie pojazdu. Ubezpieczenie obejmuje również pokrycie kosztów zakwaterowania, transportu, przyznania auta zastępczego i udzielenia informacji kierowcy i pasażerom pojazdu będącego przedmiotem ubezpieczenia.
Spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, czy straty powstałe w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz koszty remontów powypadkowych tych samochodów będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 updop? W jej ocenie skoro ubezpieczenie assistance ma charakter dobrowolny, oraz przedmiotem tego ubezpieczenia jest samochód, to spełniony zostaje wymóg "objęcia samochodu ubezpieczeniem dobrowolnym", o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 50 updop.
W konsekwencji straty powstałe w wyniku utraty lub likwidacji samochodów objętych dobrowolnym ubezpieczeniem assistance oraz koszty remontów powypadkowych tych samochodów będą stanowiły koszt uzyskania przychodu.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał 24 lipca 2013 r. interpretację indywidualną nr IPPB3/423-403/13-2/GJ, w której uznał stanowisko spółki za prawidłowe. Z takim stanowiskiem nie zgodził się natomiast Minister Finansów i zmienił z urzędu tę interpretację. W uzasadnieniu interpretacji zmieniającej wyjaśnił: "W przedstawionym stanie faktycznym, zawarta umowa ubezpieczenia assistance spełnia (...) warunek ubezpieczenia dobrowolnego. Jak wskazano we wniosku przedmiotem ochrony ubezpieczenia jest mobilność samochodu. Umowa assistance przypisana jest do konkretnego samochodu i obejmuje m.in.: naprawę pojazdu w miejscu zdarzenia; transport pojazdu; zabezpieczenie pojazdu.
Należy jednak podkreślić, że dobrowolność zawartego ubezpieczenia jest niewystarczającym warunkiem możliwości ujęcia w kosztach uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych.
Interpretację pojęcia »dobrowolnego ubezpieczenia«, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 50 updop należy rozpatrywać łącznie z pierwszą częścią tego przepisu, który dotyczy strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych. Zatem zakres dobrowolnego ubezpieczenia bezpośrednio łączy się z tymi zdarzeniami.
Treść przepisu art. 16 ust. 1 pkt 50 updop określa bezpośredni związek pomiędzy utratą, likwidacją, remontami powypadkowymi a ubezpieczeniem dobrowolnym. W rezultacie chodzi o ustalenie, czy np. poniesione przez podatnika koszty remontów samochodów powypadkowych zostaną pokryte wypłatą świadczenia pieniężnego przez ubezpieczyciela. Należy także zwrócić uwagę, iż druga część tego przepisu wyraźnie określa, iż przedmiotem ubezpieczenia musi być samochód, a nie tylko jego mobilność. Przedstawiona zatem analiza art. 16 ust. 1 pkt 50 updop prowadzi do wniosku, iż dobrowolne ubezpieczenie, o którym mowa w tym przepisie, musi obejmować samochód jako składnik majątku posiadający określoną wartość, co wiąże się z ochroną podatnika przed jego stratą powstałą w wyniku jego utraty lub likwidacji, a także z pokryciem kosztów remontów powypadkowych.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach zawartej umowy, ubezpieczeniem objęta jest jedynie mobilność samochodu a nie cały samochód jako składnik majątku. Biorąc pod uwagę usługi świadczone w ramach umowy assistance nie można stwierdzić, że umowa obejmuje remonty powypadkowe. Naprawy samochodów na miejscu nie mieszczą się w pojęciu »remont powypadkowy«, tym bardziej w pojęciu utrata, czy też likwidacja samochodu.
Reasumując, w świetle stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, straty powstałe w wyniku utraty lub likwidacji samochodów objętych dobrowolnym ubezpieczeniem assistance oraz koszty remontów powypadkowych tych samochodów nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 50 updop.
W związku z tym stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe".
|