Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Rozliczenie kosztów wstrzymanych i zaniechanych inwestycji
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Rozliczenie kosztów wstrzymanych i zaniechanych inwestycji

Przegląd Podatku Dochodowego nr 22 (358) z dnia 20.11.2013

Dla celów podatku dochodowego, przez inwestycje rozumie się zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe m.in. w okresie ich budowy (art. 5a pkt 1 updof i art. 4a pkt 1 updop w związku z art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości - Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Rozpoczynając taką inwestycję, przedsiębiorca musi się liczyć z tym, że do czasu oddania do używania wytworzonego we własnym zakresie środka trwałego, wydatków ponoszonych na realizację takiej inwestycji, nie może ujmować do kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 1 updof i art. 16 ust. 1 pkt 1 updop).

Zwróć uwagę!

Wydatki ponoszone w związku z realizowaną inwestycją polegającą na budowie środka trwałego nie podlegają bezpośredniemu zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu. Powiększają one wartość inwestycji, wpływając na przyszłą wartość początkową środka trwałego, który powstanie (zostanie wytworzony) po zakończeniu inwestycji.

W praktyce mogą wystąpić sytuacje, że przedsiębiorca będzie zmuszony zaprzestać realizacji inwestycji przed jej zakończeniem, np. z powodów ekonomicznych. Podatkowe skutki takiego zdarzenia będą różne w zależności od tego, czy przedsiębiorca wstrzyma się tylko czasowo z realizacją inwestycji, czy zdecyduje się na jej sprzedaż lub likwidację.

1.1. Wstrzymanie realizacji inwestycji

Decyzja o czasowym wstrzymaniu inwestycji w żaden sposób nie wpłynie na zasady dotyczące rozliczenia nakładów poniesionych na jej realizację. Wydatków na wytworzenie środka trwałego podatnik nadal nie będzie mógł ująć bezpośrednio w kosztach uzyskania przychodów.

Do kosztów wytworzenia nie należy zaliczać wydatków związanych z utrzymaniem i zabezpieczeniem inwestycji w okresie przerwy w jej realizacji. Stanowią one bowiem pozostałe koszty operacyjne. Wobec tego powinny być potrącane w ciężar kosztów uzyskania przychodów, w dacie poniesienia.

Jeżeli natomiast czasowe wstrzymanie inwestycji spowoduje, że dojdzie do trwałej utraty jej wartości, podatnik może dla celów bilansowych utworzyć odpis aktualizujący wartość środka trwałego w budowie. W myśl art. 28 ust. 7 ustawy o rachunkowości, trwała utrata wartości zachodzi wówczas, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrolowany przez jednostkę składnik aktywów nie przyniesie w przyszłości w znaczącej części lub w całości przewidywanych korzyści ekonomicznych.

Utworzenie odpisu aktualizującego wartość środków trwałych w budowie jest pod względem podatkowym neutralne. Wartość utworzonego odpisu nie stanowi kosztu podatkowego. Jak bowiem wynika z art. 23 ust. 1 pkt 21 updof i art. 16 ust. 1 pkt 26a updop, do kosztów uzyskania przychodów mogą być zaliczane odpisy aktualizujące wartość należności, określone w ustawie o rachunkowości, od tej części należności:

  • która była uprzednio zaliczona do przychodów należnych,
     
  • której nieściągalność została uprawdopodobniona w sposób określony w przepisach podatkowych.

W przypadku odpisów aktualizujących wartość środka trwałego w budowie nie zachodzą przesłanki pozwalające na zastosowanie do nich powołanych przepisów.


1.2. Rezygnacja z inwestycji

W razie gdy przedsiębiorca zrezygnuje z dalszego prowadzenia inwestycji, możliwe jest rozliczenie nakładów poniesionych na jej realizację poprzez ich ujęcie do kosztów uzyskania przychodów (jeżeli zostanie wykazane, że wydatki na zaniechaną inwestycję mają związek z działalnością, decyzja o jej rozpoczęciu miała racjonalne podstawy, a rezygnacja była uzasadniona ważnymi przyczynami). Przepisy art. 22 ust. 5e updof i art. 15 ust. 4f updop, określają szczególne momenty potrącenia tych kosztów. Z ich regulacji wynika, że koszty zaniechanych inwestycji są potrącalne w dacie zbycia inwestycji lub ich likwidacji.

Zwróć uwagę!

Zaniechanie inwestycji jest wynikiem trwałego i definitywnego zaprzestania prowadzenia zadania inwestycyjnego w związku z brakiem kolejnych czynności inwestycyjnych.

Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się na sprzedaż zaniechanej inwestycji, rozliczenia takiej transakcji powinien dokonać na ogólnych zasadach dotyczących zbycia składników majątku firmy. Oznacza to, że w dacie odpłatnego zbycia inwestycji uzyska przychód w wysokości ceny wynikającej z umowy, a jako koszt uzyskania tego przychodu rozliczy wydatki poniesione w związku z realizacją tej inwestycji.

Natomiast rozliczenie likwidacji zaniechanej inwestycji może powodować problemy interpretacyjne, których źródłem jest różne rozumienie niezdefiniowanego na potrzeby podatku dochodowego pojęcia "likwidacji".

Można spotkać pogląd, że do likwidacji dochodzi w razie faktycznego (fizycznego) unicestwienia inwestycji. Dopiero wówczas wydatki związane z jej realizacją, podlegają potrąceniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 1 lutego 2013 r., nr ILPB3/423-445/12-4/KS).

Według innego stanowiska, pojęcie "likwidacji" zaniechanej inwestycji ma szersze znaczenie i powinno być rozumiane jako decyzja podatnika o trwałym wykreśleniu (usunięciu) środka trwałego w budowie z ewidencji aktywów (por. wyrok NSA z 25 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 2225/11 - orzeczenie prawomocne oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 6 sierpnia 2013 r., nr ITPB1/415-644/12/13-S/WM). Taka wykładnia jest korzystna dla podatników. Pozwala im bowiem rozliczyć koszty inwestycji w następstwie decyzji o zaprzestaniu inwestycji.

Końcowo warto zwrócić uwagę, że przedstawione wątpliwości dotyczące tego czy "likwidacja" obejmuje fizyczną likwidację, czy wykreślenie z ewidencji aktywów pozostają bez znaczenia w przypadku dokumentacji (projektowej, technicznej) dotyczącej zaniechanej inwestycji. Tak uznał m.in. Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z 14 października 2011 r., nr DD6/033-13/2010/MDA/PK-1605/2009. Czytamy w niej, że: "Interpretacja (…) art. 15 ust. 4f ustawy (updop - przyp. red.) powinna być dokonana z uwzględnieniem obowiązków wynikających z innych przepisów prawa. W odniesieniu do dokumentacji należy uwzględnić przepisy ustawy o rachunkowości, określające terminy jej przechowywania (art. 74). Systemowa wykładnia tych przepisów daje podstawę do oceny, iż w ramach likwidacji zaniechanych inwestycji, wystarczające do uznania kosztów wytworzenia dokumentacji inwestycyjnej jako kosztów uzyskania przychodów, jest podjęcie decyzji o trwałym i definitywnym odstąpieniu od dalszego prowadzenia zadania inwestycyjnego. W aspekcie dowodowym dokumentacja jest potrzebna - stanowi materialny ślad tego, że został poniesiony wydatek. Przy obciążaniu kosztów podatkowych brak jest natomiast przesłanek uzasadniających za racjonalny pogląd w kwestii fizycznej likwidacji dokumentacji technicznej dotyczącej zaniechanej inwestycji".


Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.