Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Remont a konserwacja środka trwałego
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Remont a konserwacja środka trwałego

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 32 (823) z dnia 10.11.2013

Jakie roboty można zaliczyć do kosztów remontów, a jakie do konserwacji? Do czego zaliczyć: malowanie pomieszczeń (urządzeń), wymianę zniszczonej cegły na schodach budynku, uzupełnienie ubytków tynków, wymianę płytek w łazienkach czy wykładziny podłogowej linoleum, np. na panele? Czy wydatki takie stanowią koszty uzyskania przychodów?

Istotą remontu jest przywrócenie pierwotnego stanu użyteczności, natomiast konserwację stanowią działania mające na celu utrzymanie rzeczy w stanie sprawności technicznej i niedopuszczenie do ich awarii. Koszty zarówno remontów i konserwacji środków trwałych, jak i innych składników firmowego majątku, mogą być zaliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Ustawy o podatku dochodowym nie definiują pojęcia remontu czy konserwacji środka trwałego. Podatnicy, w celu właściwej kwalifikacji, mogą posiłkować się definicją określoną w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. nr 243, poz. 1623 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, remontem jest wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Istotą remontu są więc działania, których celem nie jest zwiększenie wartości technicznej czy użytkowej środka trwałego, lecz przywrócenie (odtworzenie) jego dotychczasowego stanu.

Natomiast w myśl definicji słownikowej, konserwacja to czynności mające na celu utrzymanie czegoś w dobrym stanie (por. Słownik Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN, wydanie z 2008 r.).

W praktyce duże wątpliwości budzi ponadto kwestia odróżnienia prac remontowych od nakładów uznanych za ulepszenie. W myśl przepisów podatkowych, środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji (por. 16g ust. 13 ustawy o PDOP).

W przypadkach wątpliwych co do prawidłowej kwalifikacji poniesionego kosztu (ulepszenie czy remont) konieczna jest ocena charakteru prac dokonana przez służby techniczne jednostki lub powołanie biegłego ds. budowlanych, który w oparciu o stosowną dokumentację, oględziny, wypowie się co do charakteru poniesionych wydatków.

Niewątpliwie opisane w pytaniu wydatki na malowanie pomieszczeń (urządzeń), wymianę zniszczonej cegły na schodach budynku, uzupełnienie ubytków tynków, wymianę płytek w łazienkach, posiadają cechy remontu. W naszej ocenie, za remont należy uznać również wymianę wykładziny podłogowej linoleum np. na panele. Na skutek przeprowadzonych prac nie dochodzi bowiem do zwiększenia wartości użytkowej budynku, lecz przywrócenia jego pierwotnego stanu. Wymienione bądź naprawione elementy budynku (schody, tynki, ściany czy podłogi) pełnią nadal tę samą funkcję, jaką pełniły (pierwotnie), zanim uległy zużyciu. Bez znaczenia pozostaje również fakt, że wymienione pokrycie podłogi wykonane zostało z innego materiału (tu: linoleum zastąpiono panelem). Na potwierdzenie takiego podejścia można przywołać interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 30 sierpnia 2013 r., nr IPTPB1/415-398/13-2/KSU, gdzie stwierdzono, że wydatki na wykonanie nawierzchni z kostki brukowej w miejsce zużytej nawierzchni betonowej (w części utwardzonej samym kamieniem) należy uznać za wydatki mające na celu przywrócenie pierwotnej zdolności użytkowej placu, czyli kwalifikować je do kosztów remontu.

Wydatki na remont budynku, podobnie jak wydatki na jego bieżącą konserwację, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu ich poniesienia.

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.