Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Rozliczenie zakupu mebli do biura
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Rozliczenie zakupu mebli do biura

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 32 (787) z dnia 10.11.2012

Zakupiliśmy meble biurowe. Na fakturze zakupu wyszczególniono poszczególne elementy mebli, tj. regał, szafa, biurko czy fotel, których wartość nie przekracza 3.500 zł, natomiast cała faktura opiewa na ponad 10.000 zł. Jak rozliczyć taki zakup zarówno podatkowo, jak i bilansowo?

Poszczególne meble wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej mogą stanowić samodzielne środki trwałe podlegające amortyzacji. W przypadku, gdy ich jednostkowa wartość nie przekracza kwoty 3.500 zł, mogą zostać jednorazowo zamortyzowane lub zaliczone bezpośrednio w koszty w momencie oddania ich do używania. Nie ma przy tym znaczenia, że cała wartość faktury opiewa np. na kwotę przekraczającą graniczne 3.500 zł.

Zakup mebli wolnostojących (tj. regały, szafy czy biurka) podlega rozliczeniu na ogólnych zasadach dotyczących środków trwałych. Oznacza to, że jeżeli zostały one nabyte na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, są kompletne i zdatne do użytku oraz przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok - mogą stanowić odrębne obiekty inwentarzowe podlegające amortyzacji. Mogą być one również zaliczane do środków trwałych łącznie jako skompletowane zestawy.

Zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych, meble zaliczane są do grupy 8 jako rodzaj 808 "Pozostałe narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie, gdzie indziej niesklasyfikowane" i amortyzowane, zgodnie z Wykazem stawek amortyzacyjnych, stawką roczną równą 20%.

W analogiczny sposób można rozliczać nabycie mebli dla celów bilansowych. Przeważnie kwestia rozliczania zakupów niskocennych składników majątku (mająca zastosowanie również do mebli) jest określona w dokumentacji opisującej przyjęte przez jednostkę zasady (politykę) rachunkowości.

Ustawa o rachunkowości w art. 32 ust. 6 w stosunku do środków trwałych o niskiej wartości dopuszcza możliwość dokonywania zbiorczych odpisów amortyzacyjnych dla grup środków zbliżonych rodzajem i przeznaczeniem. Dopuszcza również odpis jednorazowy.

Jednak w praktyce jednostki - również dla celów bilansowych - przyjmują rozwiązania określone w ustawach o podatku dochodowym, a więc uwzględniające m.in. graniczną wysokość wydatku w kwocie 3.500 zł. Takie podejście pozwala uniknąć powstawania niepotrzebnych różnić między ewidencją bilansową a podatkową.

Dla zachowania kontroli nad posiadanym majątkiem wskazane jest uznawanie mebli za środki trwałe również wówczas, gdy w związku z ich niską wartością podlegają one jednorazowej amortyzacji.

Na zakończenie dodajmy, że podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów mają obowiązek prowadzenia, obok ewidencji środków trwałych, ewidencji wyposażenia (por. § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów). Ewidencją tą obejmuje się rzeczowe składniki majątku związane z prowadzoną działalnością, o wartości przekraczającej 1.500 zł, które nie zostały zaliczone do środków trwałych najczęściej ze względu na niską wartość. Czyli obowiązek taki może dotyczyć również nabywanych mebli.

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.