Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Sprzedaż składników majątku pozostałych na dzień likwidacji działalności ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Sprzedaż składników majątku pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 22 (777) z dnia 1.08.2012
1. Obowiązek sporządzenia wykazu składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej

Dość często w momencie likwidacji działalności gospodarczej przedsiębiorca posiada jeszcze różnego rodzaju składniki firmowego majątku (środki trwałe, wyposażenie, towary, itp.). Jeżeli likwidacja działalności gospodarczej nastąpiła po 31 grudnia 2010 r., to wszelkie składniki majątku, które pozostały na dzień likwidacji, przedsiębiorca powinien ująć w wykazie, który będzie zawierał następujące dane:

  • liczbę porządkową,
     
  • określenie (nazwę) składnika majątku,
     
  • datę nabycia składnika majątku,
     
  • kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,
     
  • wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych,
     
  • a w przypadku spółki niebędącej osobą prawną również wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce na dzień likwidacji.

Obowiązek ten wynika z art. 24 ust. 3a ustawy o PDOF i dotyczy zarówno podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, jak i prowadzących księgi rachunkowe, a także opodatkowanych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Niezależnie od powyższego wykazu, przedsiębiorca, który zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, na dzień likwidacji działalności powinien sporządzić i wpisać do tej księgi spis z natury, zgodnie z przepisami § 27-29 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 152, poz. 1475 ze zm.).

W takim bowiem przypadku dochód oblicza się z uwzględnieniem różnic remanentowych, o których mowa w art. 24 ust. 2 ustawy o PDOF. Wpisany do podatkowej księgi przychodów i rozchodów spis z natury na dzień likwidacji działalności jest remanentem końcowym.

Wymaga podkreślenia, że po sporządzeniu remanentu końcowego i zlikwidowaniu działalności, w następnych latach były przedsiębiorca nie powinien sporządzać kolejnych remanentów i to bez względu na to, czy uzyska, czy nie uzyska przychodu ze sprzedaży składników majątku pozostałych na dzień likwidacji.


2. Kiedy powstanie przychód podatkowy?

Sam fakt sporządzenia omawianego wykazu składników majątku pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej jest neutralny na gruncie podatku dochodowego. Skutków w podatku dochodowym nie powoduje również sytuacja, w której były przedsiębiorca korzysta z objętego tym wykazem składnika majątku (np. samochodu) do swoich celów osobistych bądź przekaże go nieodpłatnie w formie darowizny innej osobie (w takim jednak przypadku mają zastosowanie odpowiednie przepisy o podatku od spadków i darowizn).

Jeżeli jednak przed upływem sześciu lat (liczonych od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja działalności gospodarczej) były przedsiębiorca dokona odpłatnego zbycia (np. sprzedaży) któregoś ze składników majątku pozostałych na dzień likwidacji, to uzyska przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 17 i ust. 3 pkt 12 ustawy o PDOF).

Co istotne, zgodnie z art. 14 ust. 7 ustawy o PDOF, w takim przypadku przychodem podatkowym jest przychód należny, a przy określaniu wysokości przychodu stosuje się odpowiednio postanowienia art. 19 ustawy o PDOF (organ podatkowy może zatem zakwestionować cenę sprzedaży określoną przez strony w umowie i samodzielnie określić przychód w wysokości wartości rynkowej sprzedawanego składnika majątku).

Natomiast jeżeli podatnik dokona odpłatnego zbycia składnika majątku pozostałego na dzień likwidacji działalności gospodarczej już po upływie ww. okresu sześciu lat i transakcja ta nie nastąpi w wykonywaniu przez niego kolejnej działalności gospodarczej - to w takich okolicznościach przychód podatkowy nie powstanie.

W tym miejscu trzeba również zauważyć, że przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości o charakterze mieszkalnym, wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą, ustawodawca generalnie nie zalicza do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Do tego rodzaju przychodów mają bowiem zastosowanie przepisy art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o PDOF, co wynika z unormowania zawartego w art. 10 ust. 3 tej ustawy.


3. Jak ustalić dochód ze sprzedaży składników majątku pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej?

Dochód ze sprzedaży składników majątku pozostałych na dzień likwidacji działalności oblicza się jako różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia a wydatkami na nabycie zbywanych składników majątku, niezaliczonymi do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie. Wynika to z postanowień art. 24 ust. 3b i 3d ustawy o PDOF.

W przypadku sprzedaży pozostałego na dzień likwidacji działalności gospodarczej środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej, kosztem uzyskania przychodu będzie zatem jego wartość netto, czyli wartość początkowa wykazana w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych.

Przykład 1

W związku z przejściem na emeryturę pan Karol we wrześniu 2011 r. zlikwidował działalność gospodarczą, od której opłacał podatek dochodowy na zasadach ogólnych (według skali podatkowej).

Na dzień zakończenia działalności gospodarczej panu Karolowi pozostał samochód osobowy, którego wartość początkowa wynosiła 80.000 zł, a suma odpisów amortyzacyjnych w czasie prowadzenia działalności gospodarczej przez pana Karola wyniosła 48.000 zł.

W czerwcu 2012 r. pan Karol sprzedał ten samochód za 50.000 zł.

Kwota przychodu należnego z tytułu tej transakcji stanowi dla pana Karola przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dochód, który pan Karol uzyskał w 2012 r. w związku ze sprzedażą samochodu po likwidacji działalności gospodarczej, wyniósł zatem: 50.000 zł - (80.000 zł - 48.000 zł) = 18.000 zł.

Jeśli zaś przedmiotem sprzedaży po zakończeniu przez podatnika działalności gospodarczej są pozostałe na dzień likwidacji tej działalności towary (czyli towary handlowe, wyroby gotowe, materiały, itp.), to w takiej sytuacji za koszt uzyskania przychodów należy uznać wydatki na nabycie tych składników majątku.

Trzeba bowiem zauważyć, że jeżeli były przedsiębiorca prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów, to w związku z obowiązkiem ujęcia tych składników majątku w spisie z natury sporządzonym na dzień likwidacji działalności, wydatki poniesione na ich nabycie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów poprzez różnice remanentowe, o których mowa w art. 24 ust. 2 ustawy o PDOF.

Natomiast u podatnika prowadzącego księgi rachunkowe wydatki poniesione na zakup tego rodzaju składników majątku w ogóle nie były ujęte w kosztach.

Przykład 2

Pani Anna od dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej opłacała podatek liniowy według stałej stawki 19%, na podstawie zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Z końcem 2011 r. zlikwidowała działalność gospodarczą.

Na dzień zakończenia działalności gospodarczej pani Annie pozostały towary handlowe, które wykazała w remanencie końcowym, a ich wartość według ceny zakupu wynosiła 15.000 zł.

Pani Anna sprzedała te towary w maju 2012 r. za 17.000 zł. Kwota przychodu należnego z tytułu tej transakcji stanowi dla niej przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dochód, który pani Anna uzyskała w 2012 r. w związku ze sprzedażą towarów po likwidacji działalności gospodarczej, wyniósł zatem: 17.000 zł - 15.000 zł = 2.000 zł.

Z kolei w przypadku sprzedaży wyposażenia po likwidacji działalności gospodarczej, opodatkowaniu podlega cała kwota przychodu należnego z tytułu takiej transakcji.

Wydatki na zakup wyposażenia zostały bowiem już wcześniej zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Trzeba przy tym zauważyć, że wprawdzie przepisy ww. rozporządzenia wymagają, aby w przypadku likwidacji działalności gospodarczej przez podatnika, który prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, spis z natury obejmował nie tylko towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe, braki i odpady, lecz również wyposażenie - niemniej jednak przy ustalaniu dochodu według zasad wskazanych w art. 24 ust. 2 ustawy o PDOF, wartość wyposażenia podlega wyłączeniu z remanentu końcowego.


4. Zaliczka na podatek dochodowy i roczne zeznanie podatkowe

Od przychodu podatkowego uzyskanego z odpłatnego zbycia składnika majątku pozostałego na dzień likwidacji działalności gospodarczej, podatnik powinien zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy, według takich zasad, jakie stosował w momencie likwidacji tej działalności.

Jeżeli zatem od dochodu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej podatnik opłacał podatek dochodowy na zasadach ogólnych według skali podatkowej albo 19% podatek liniowy, to przy obliczeniu i wpłacie zaliczki na podatek zastosowanie znajdą te przepisy art. 44 ustawy o PDOF, które są właściwe dla danej formy opodatkowania.

Natomiast podatnik, który z tytułu działalności gospodarczej opłacał ryczałt ewidencjonowany - przychód z odpłatnego zbycia składnika majątku pozostałego na dzień likwidacji tej działalności powinien opodatkować w formie ryczałtu ewidencjonowanego, zgodnie ze stawką określoną w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. nr 144, poz. 930 ze zm.).

Przychody, koszty uzyskania przychodów i dochód (ewentualnie stratę) ze sprzedaży składników majątku pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej były przedsiębiorca powinien wykazać w odpowiednim wierszu dotyczącym pozarolniczej działalności gospodarczej zeznania podatkowego za rok, w którym doszło do tej sprzedaży.

W zależności od formy opodatkowania, jaką podatnik stosował w stosunku do dochodów (przychodów) ze zlikwidowanej działalności gospodarczej, będzie to zeznanie na formularzu PIT-36, PIT-36L lub PIT-28.

Przykład 3

Pan Karol, o którym była mowa w pierwszym przykładzie, w 2012 r. uzyskał przychody z krajowej emerytury oraz ze sprzedaży samochodu, który stanowił środek trwały w uprzednio prowadzonej działalności gospodarczej (zlikwidowanej we wrześniu 2011 r. i opodatkowanej według skali podatkowej).

W takiej sytuacji za 2012 r. pan Karol powinien złożyć zeznanie podatkowe na formularzu PIT-36, w którym:

  • przychody z emerytury wykaże w wierszu zatytułowanym "Emerytury - renty oraz inne krajowe świadczenia, o których mowa w art. 34 ust. 7 ustawy",
     
  • przychody, koszty uzyskania przychodów i dochód ze sprzedaży ww. samochodu wykaże w wierszu zatytułowanym "Pozarolnicza działalność gospodarcza".

Przykład 4

Pani Anna, o której była mowa w drugim przykładzie, w 2012 r. uzyskała przychody ze stosunku pracy oraz ze sprzedaży towarów handlowych, które pozostały jej po zlikwidowanej w 2011 r. działalności gospodarczej (opodatkowanej 19% podatkiem liniowym).

W takiej sytuacji za 2012 r. pani Anna powinna złożyć:

  • zeznanie PIT-36L, w którym wykaże osiągnięty w 2012 r. przychód ze sprzedaży ww. towarów handlowych, koszty uzyskania tego przychodu i dochód, oraz
     
  • zeznanie PIT-37, w którym wykaże uzyskany w 2012 r. przychód ze stosunku pracy, koszty uzyskania tego przychodu oraz dochód.

5. Sprzedaż towarów po likwidacji działalności gospodarczej - skutki w VAT

Rozwiązanie spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej, a także zaprzestanie przez osobę fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu wywołuje również określone konsekwencje w VAT. Zobowiązuje bowiem do opodatkowania niesprzedanych towarów, w stosunku do których podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Towary te należy wykazać w spisie z natury sporządzonym na dzień likwidacji firmy (czyli rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych przez osobę fizyczną). Informację o dokonanym spisie, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należy dołączyć do ostatniej deklaracji VAT. Dodatkowo kwotę podatku wynikającą z ww. spisu należy wykazać w ostatniej składanej przez podatnika deklaracji VAT, w poz. 43. Zwiększy ona kwotę podatku należnego za dany okres rozliczeniowy.

Za podstawę opodatkowania towarów objętych spisem z natury należy przyjąć generalnie ich cenę rynkową netto.

Sprzedaż towarów objętych spisem z natury sporządzonym na okoliczność zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę fizyczną (spółkę cywilną, itp.) w okresie 12 miesięcy od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu jest zwolniona z VAT. Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest rozliczenie VAT od towarów objętych ww. spisem z natury (art. 14 ust. 7 ustawy o VAT). Objęcie ww. sprzedaży zwolnieniem z VAT powoduje, że nabywca od zakupu tych towarów nie musi płacić podatku od czynności cywilnoprawnych (nie dotyczy transakcji kupna/sprzedaży nieruchomości).

Także sprzedaż po upływie 12 miesięcy od zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych generalnie nie będzie opodatkowana VAT (jako sprzedaż prywatnego majątku). Może natomiast powstać obowiązek zapłaty przez nabywcę PCC (z możliwością zastosowania ustawowych zwolnień - np. gdy przedmiotem sprzedaży będą rzeczy ruchome o wartości rynkowej nieprzekraczającej 1.000 zł).


Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.