Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Rachunkowość budżetowa  »   Organ uprawniony do wyboru biegłego w celu zbadania sprawozdania ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Organ uprawniony do wyboru biegłego w celu zbadania sprawozdania finansowego województwa

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 9 (393) z dnia 1.05.2015

Jaki organ jest uprawniony do wyboru biegłego rewidenta w celu zbadania sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego (w naszym przypadku – województwa)? Czy powinien tego dokonać zarząd województwa czy też organ stanowiący tej jednostki, tj. sejmik województwa?

Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości, przepisy tej ustawy stosuje się do gmin, powiatów, województw i ich związków. Niemniej jednak przepisy te stosuje się w ograniczonym zakresie. Jak wynika bowiem z regulacji określonych w art. 80 ust. 1 ustawy o rachunkowości, do jednostek tych nie mają zastosowania przepisy rozdziałów: 5 "Sprawozdania finansowe jednostki", 6 "Skonsolidowane sprawozdania finansowe grupy kapitałowej", 7 "Badanie, składanie do właściwego rejestru sądowego, udostępnianie i ogłaszanie sprawozdań finansowych".

Dlatego też zakres informacyjny sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego określa rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej. Zostało ono wydane na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 40 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o finansach publicznych. Jak wynika z § 20 tego rozporządzenia, jednostka samorządu terytorialnego sporządza sprawozdanie finansowe, które składa się z:

  • bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
     
  • łącznego bilansu obejmującego dane wynikające z bilansów samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych,
     
  • łącznego rachunku zysków i strat obejmującego dane wynikające z rachunków zysków i strat samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych,
     
  • łącznego zestawienia zmian w funduszu obejmującego dane wynikające z zestawień zmian w funduszu samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

Sporządzone przez jednostkę samorządu terytorialnego (w opisywanym przez nas przypadku – przez zarząd województwa) sprawozdanie finansowe w ww. układzie podlega badaniu przez biegłego rewidenta w trybie art. 268 ustawy o finansach publicznych. Z przepisu tego wynika, że obowiązek ten dotyczy jednostki samorządu terytorialnego (w tym województwa), w której liczba mieszkańców, ustalana przez Główny Urząd Statystyczny, na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok, za który sporządzono sprawozdanie finansowe, przekracza 150 tysięcy.

Jednocześnie, z przepisu art. 270 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wynika, że sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego zarząd przekazuje organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do dnia 31 maja roku następującego po roku budżetowym. Organ stanowiący rozpatruje i zatwierdza sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu, w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym (art. 270 ust. 4 ustawy o finansach publicznych).

W naszej ocenie, pomimo iż z przepisów ustawy o rachunkowości dotyczących zasad badania sprawozdań finansowych wynikających z rozdziału 7 nie stosuje się w sposób bezpośredni do jednostek samorządu terytorialnego (w tym województw), to mając na uwadze obowiązek nałożony przepisami ustawy o finansach publicznych w przedmiotowym zakresie, zasadnym wydaje się być ich stosowanie do tej grupy jednostek sektora finansów publicznych. Ustawa o finansach publicznych wprowadza bowiem obowiązek badania sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego – nie określa ona jednak ani celu tego badania, ani jego zasad.

Organ uprawniony do badania sprawozdań finansowych wskazany został w art. 66 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Stanowi on, że wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych do wykonywania badania lub przeglądu sprawozdania finansowego dokonuje organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe jednostki, chyba że statut, umowa lub inne wiążące jednostkę przepisy prawa stanowią inaczej. Zarząd jednostki nie może dokonać takiego wyboru. Regulacja ta uwzględnia zatem fakt, iż celem badania sprawozdania finansowego jest wyrażenie bezstronnej i niezależnej opinii o sprawozdaniu finansowym, za którego sporządzenie odpowiada kierownik jednostki. Organ zatwierdzający nie może zatem scedować na kierownika jednostki uprawnień w zakresie wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego. Biorąc pod uwagę cel przepisu art. 268 ustawy o finansach publicznych organ zatwierdzający powinien zorganizować procedurę wyboru w taki sposób, aby kierownik jednostki nie miał wpływu na podjętą decyzję. W szczególności powinien zostać zapewniony wpływ organu zatwierdzającego na określenie kryteriów wyboru biegłego rewidenta oraz ocenę złożonych ofert.

Organem zatwierdzającym sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego jest organ stanowiący tej jednostki, którym w przypadku samorządu województwa jest – zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 596 ze zm.) – sejmik województwa. Zatem to ten organ powinien dokonać – naszym zdaniem – wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego (w tym przypadku województwa).
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Rachunkowość budżetowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.