Jaki organ jest uprawniony do wyboru biegłego rewidenta w celu zbadania sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego (w naszym przypadku – województwa)? Czy powinien tego dokonać zarząd województwa czy też organ stanowiący tej jednostki, tj. sejmik województwa?
Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości, przepisy tej ustawy stosuje się do gmin, powiatów, województw i ich związków. Niemniej jednak przepisy te stosuje się w ograniczonym zakresie. Jak wynika bowiem z regulacji określonych w art. 80 ust. 1 ustawy o rachunkowości, do jednostek tych nie mają zastosowania przepisy rozdziałów: 5 "Sprawozdania finansowe jednostki", 6 "Skonsolidowane sprawozdania finansowe grupy kapitałowej", 7 "Badanie, składanie do właściwego rejestru sądowego, udostępnianie i ogłaszanie sprawozdań finansowych".
Dlatego też zakres informacyjny sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego określa rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej. Zostało ono wydane na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 40 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o finansach publicznych. Jak wynika z § 20 tego rozporządzenia, jednostka samorządu terytorialnego sporządza sprawozdanie finansowe, które składa się z:
Sporządzone przez jednostkę samorządu terytorialnego (w opisywanym przez nas przypadku – przez zarząd województwa) sprawozdanie finansowe w ww. układzie podlega badaniu przez biegłego rewidenta w trybie art. 268 ustawy o finansach publicznych. Z przepisu tego wynika, że obowiązek ten dotyczy jednostki samorządu terytorialnego (w tym województwa), w której liczba mieszkańców, ustalana przez Główny Urząd Statystyczny, na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok, za który sporządzono sprawozdanie finansowe, przekracza 150 tysięcy.
Jednocześnie, z przepisu art. 270 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wynika, że sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego zarząd przekazuje organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do dnia 31 maja roku następującego po roku budżetowym. Organ stanowiący rozpatruje i zatwierdza sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu, w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym (art. 270 ust. 4 ustawy o finansach publicznych).
W naszej ocenie, pomimo iż z przepisów ustawy o rachunkowości dotyczących zasad badania sprawozdań finansowych wynikających z rozdziału 7 nie stosuje się w sposób bezpośredni do jednostek samorządu terytorialnego (w tym województw), to mając na uwadze obowiązek nałożony przepisami ustawy o finansach publicznych w przedmiotowym zakresie, zasadnym wydaje się być ich stosowanie do tej grupy jednostek sektora finansów publicznych. Ustawa o finansach publicznych wprowadza bowiem obowiązek badania sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego – nie określa ona jednak ani celu tego badania, ani jego zasad.
Organ uprawniony do badania sprawozdań finansowych wskazany został w art. 66 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Stanowi on, że wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych do wykonywania badania lub przeglądu sprawozdania finansowego dokonuje organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe jednostki, chyba że statut, umowa lub inne wiążące jednostkę przepisy prawa stanowią inaczej. Zarząd jednostki nie może dokonać takiego wyboru. Regulacja ta uwzględnia zatem fakt, iż celem badania sprawozdania finansowego jest wyrażenie bezstronnej i niezależnej opinii o sprawozdaniu finansowym, za którego sporządzenie odpowiada kierownik jednostki. Organ zatwierdzający nie może zatem scedować na kierownika jednostki uprawnień w zakresie wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego. Biorąc pod uwagę cel przepisu art. 268 ustawy o finansach publicznych organ zatwierdzający powinien zorganizować procedurę wyboru w taki sposób, aby kierownik jednostki nie miał wpływu na podjętą decyzję. W szczególności powinien zostać zapewniony wpływ organu zatwierdzającego na określenie kryteriów wyboru biegłego rewidenta oraz ocenę złożonych ofert.
Organem zatwierdzającym sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego jest organ stanowiący tej jednostki, którym w przypadku samorządu województwa jest – zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 596 ze zm.) – sejmik województwa. Zatem to ten organ powinien dokonać – naszym zdaniem – wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego (w tym przypadku województwa). |
|