Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Rachunkowość budżetowa  »   Przekazanie realizowanej inwestycji przez instytucję kultury do urzędu ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Przekazanie realizowanej inwestycji przez instytucję kultury do urzędu marszałkowskiego

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 5 (365) z dnia 1.03.2014

Od 2009 r. instytucja kultury przeprowadzała konserwację murów zamku, niebędącego jej własnością (umowa użyczenia zawarta z urzędem marszałkowskim). Ponoszone wydatki gromadziła na koncie 08 jako nakłady w obcym obiekcie. Część inwestycji sfinansowała z dotacji, odnoszonych na konto funduszu instytucji kultury (w okresie 2009 r.-2011 r.) oraz na konto rozliczeń międzyokresowych przychodów (w 2012 r. i 2013 r.). Obecnie cała kwota nakładów zostanie przekazana do urzędu marszałkowskiego. Jak zaksięgować to zdarzenie w księgach instytucji kultury?


Zasady gospodarowania mieniem instytucji kultury

Zasady działania instytucji kultury regulują przepisy ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406), zwanej dalej ustawą o działalności kulturalnej. Prowadzona przez instytucje kultury działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury (art. 1 ust. 1 ww. ustawy).

Instytucja kultury gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania (art. 27 ust. 1 ustawy o działalności kulturalnej). Instytucja kultury pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów. Przychodami instytucji kultury są przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.

Z obowiązującego do dnia 31 grudnia 2011 r. brzmienia art. 29 ustawy o działalności kulturalnej wynikało m.in., że wartość majątku instytucji kultury odzwierciedla fundusz instytucji kultury, który odpowiada wartości wydzielonego instytucji i nabytego mienia. Fundusz ten zwiększał się o: amortyzację majątku trwałego, dotacje budżetowe na finansowanie rozwoju instytucji, zysk pozostający w dyspozycji instytucji kultury, środki z innych źródeł, a zmniejszał się o: straty bilansowe, umorzenie majątku trwałego, finansowanie inwestycji, inne zmniejszenia.

Z kolei przepisy art. 29 ustawy o działalności kulturalnej obowiązujące od 1 stycznia 2012 r. nie zawierają już powyższych regulacji. Stanowią one wyłącznie, że wartość majątku instytucji kultury odzwierciedla fundusz instytucji kultury, który odpowiada wartości mienia wydzielonego dla instytucji.


Ujęcie w księgach rachunkowych nakładów na ulepszenie w obcym środku trwałym

Z przepisów art. 14 ustawy o działalności kulturalnej wynika, że instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora. Oznacza to, że instytucje kultury zobowiązane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o rachunkowości.

Z przepisów art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości o wynika, że ulepszenia w obcych środkach trwałych spełniające warunki zawarte w tym przepisie kwalifikowane są do środków trwałych. Jednocześnie ustawa o rachunkowości w art. 31 ust. 1 za ulepszenia środków trwałych uznaje prace polegające na przebudowie (zmianie istniejącego stanu środków trwałych na inny), rozbudowie (powiększeniu składników majątkowych, w szczególności budynków, budowli, linii technologicznych), modernizacji (unowocześnienie środka trwałego) lub rekonstrukcji (odtworzenie zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych). Co istotne, wartość użytkowa środka trwałego po zakończeniu ulepszenia powinna przewyższać posiadaną przy przyjęciu do używania wartość użytkową, mierzoną okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych przy pomocy ulepszonego środka trwałego, kosztami eksploatacji lub innymi miarami. Ulepszenia w obcych środkach trwałych stanowią oddzielny obiekt inwentarzowy. Jest to spowodowane tym, że poniesionych przez jednostkę nakładów na ulepszenie nie da się doliczyć do dotychczasowej wartości obiektu, bowiem figuruje on w ewidencji bilansowej środków trwałych właściciela, a nie użytkownika.

Jeżeli prace polegające na konserwacji murów zamku spełniały warunki z ustawy o rachunkowości dla uznania ich za ulepszenie w obcym środku trwałym, to koszty z nimi związane należało gromadzić na przeznaczonym do tego koncie 08 "Środki trwałe w budowie".


Ujęcie otrzymanych w latach 2009-2013 dotacji w księgach instytucji kultury

W sytuacji opisanej w pytaniu jednostka prawidłowo zakwalifikowała równowartość środków pieniężnych otrzymanych w formie dotacji na wykonanie inwestycji w latach 2009-2011 do funduszu instytucji kultury (Ma konto 80 "Fundusz instytucji kultury"). Jak już bowiem wskazano obowiązujący do 31 grudnia 2011 r. przepis art. 29 ustawy o działalności kulturalnej zobowiązywał instytucje kultury do ujmowania dotacji budżetowych (z budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego) na finansowanie rozwoju instytucji kultury na zwiększenie funduszu tej instytucji. Natomiast po tej dacie - wobec braku przepisów szczególnych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej - zastosowanie mają zasady ogólne określone w ustawie o rachunkowości, w tym w szczególności przepis art. 41. Według prawa bilansowego równowartość środków pieniężnych otrzymanych m.in. na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych, w tym także środków trwałych w budowie zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów.

W związku z przekazaniem poniesionych przez instytucję kultury nakładów na konserwację murów zamku (w wielkości zgromadzonej na koncie 08) do urzędu marszałkowskiego, zasadne jest wyksięgowanie tych nakładów w korespondencji odpowiednio z kontem 80 "Fundusz instytucji kultury" i 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów".

Jak wynikało i wynika nadal z definicji funduszu instytucji kultury odzwierciedlać on powinien wartość mienia wydzielonego tej instytucji. W omawianym zaś przypadku mienie przekazane będzie do urzędu marszałkowskiego i nie stanowi ono i stanowić nie będzie własności instytucji kultury. Zadaniem instytucji kultury było bowiem wykonanie prac konserwatorskich murów zamku, który nie jest własnością instytucji kultury (umowa użyczenia zawarta z urzędem marszałkowskim). Nie będzie to zatem mienie wydzielone instytucji kultury. Uzasadnia to również wyksięgowanie części nakładów z konta 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów". Na rozliczenia międzyokresowe przychodów odnosi się bowiem równowartość tych składników majątkowych, które instytucja kultury otrzymałaby na własność.

Zapisy księgowe dotyczące zdarzenia opisanego w pytaniu proponujemy prześledzić na przykładzie liczbowym.

Przykład

I. Założenia:

1. Instytucja kultury otrzymała dotację na wykonanie zadań konserwacji murów zamku, niebędącego jej własnością, w łącznej kwocie:

a) w latach 2009-2011: 800.000 zł,

b) w latach 2012-2013: 400.000 zł.

2. Kwoty 800.000 zł i 400.000 zł figurują jako saldo odpowiednio konta 80 "Fundusz instytucji kultury" i 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów".

3. W latach 2009-2013 przeprowadzono prace związane z konserwacją murów zamku na łączną kwotę: 1.200.000 zł.

4. W 2014 r. przekazano nakłady zgromadzone na koncie 08 do urzędu marszałkowskiego.

5. Dla uproszczenia dekretacje i księgowania operacji, które miały miejsce w latach 2009-2014 zaprezentowano łącznie.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. WB - otrzymanie dotacji na wykonanie zadań konserwacji murów zamku w latach 2009-2011 800.000 zł 13 80
2. WB - otrzymanie dotacji na wykonanie zadań konserwacji murów zamku w latach 2012-2013 400.000 zł 13 84
3. Nakłady poniesione w latach 2009-2013 na konserwację murów zamku - na podstawie dowodów źródłowych:      
   a) faktura za wykonane prace konserwatorskie 1.200.000 zł 08 21
   b) WB - uregulowanie zobowiązania wobec dostawców 1.200.000 zł 21 13
4. Przekazanie nakładów zgromadzonych na koncie 08 do urzędu marszałkowskiego:      
   a) kwota figurująca na koncie 80 800.000 zł 80  
   b) kwota figurująca na koncie 84 400.000 zł 84  
   c) kwota figurująca na koncie 08 1.200.000 zł   08

III. Księgowania:

Przekazanie realizowanej inwestycji przez instytucję kultury do urzędu marszałkowskiego

Rachunkowość budżetowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.