Jak ująć w księgach rachunkowych urzędu jednostki samorządu terytorialnego zwrot środków pieniężnych z tytułu subwencji oświatowej, w sytuacji gdy urząd posiada odrębny od budżetu rachunek bankowy?
Zasady zwrotu środków pochodzących z subwencji oświatowej
Część oświatowa subwencji ogólnej jest jedną z części składowych subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego. Wynika to z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. nr 80, poz. 526 ze zm.). Subwencja ogólna zaliczana jest - na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - do dochodów jednostki samorządu terytorialnego. Wysokość części oświatowej subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala corocznie ustawa budżetowa (art. 27 ww. ustawy). Część oświatowa subwencji ogólnej jest dzielona między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego z uwzględnieniem zakresu realizowanych przez nie zadań oświatowych.
W przypadku gdy ustalona dla jednostki samorządu terytorialnego część wyrównawcza, równoważąca lub regionalna subwencji ogólnej jest wyższa od należnej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze decyzji:
1) zmniejsza o odpowiednie kwoty części subwencji ogólnej w zakresie subwencji na rok budżetowy oraz:
a) potrąca z kolejnej raty nienależnie otrzymaną kwotę, wynikającą ze zmniejszenia tej części subwencji, a jeżeli nienależnie otrzymana kwota jest wyższa od jednej raty - wstrzymuje przekazywanie rat, bądź gdy nienależnie otrzymana kwota jest wyższa od kwoty pozostałej do przekazania do końca roku budżetowego - wstrzymuje przekazywanie rat i zobowiązuje do zwrotu pozostałej części nienależnej kwoty części subwencji,
b) zobowiązuje do zapłaty odsetek, ustalonych jak dla zaległości podatkowych, od nienależnie otrzymanej kwoty, wynikającej ze zmniejszenia tej części subwencji,
2) zobowiązuje do zwrotu nienależnej kwoty części subwencji ogólnej wraz z odsetkami ustalonymi jak dla zaległości podatkowych, chyba że jednostka ta dokonała wcześniej zwrotu nienależnie otrzymanych kwot wraz z odsetkami ustalonymi jak dla zaległości podatkowych - w zakresie subwencji za lata poprzedzające rok budżetowy.
Przy czym kwoty, o których mowa wyżej w pkt 1 i 2, uzyskane nienależnie przez jednostkę samorządu terytorialnego, ustalone:
1) na rok budżetowy - podlegają zwrotowi do budżetu państwa i tworzą rezerwę przeznaczoną dla jednostek samorządu terytorialnego, którą dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych,
2) za lata poprzedzające rok budżetowy - podlegają zwrotowi do budżetu państwa i stanowią wydatek budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Powyższe wynika z treści art. 36 ust. 1 i 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Ewidencja subwencji oświatowej oraz jej zwrotów w księgach urzędu jednostki samorządu terytorialnego
Jednostki budżetowe, do których zalicza się urzędy jednostek samorządu terytorialnego, prowadzą księgi rachunkowe zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o rachunkowości, z uwzględnieniem przepisów ustawy o finansach publicznych oraz rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej. Przepisy § 7 tego rozporządzenia wskazują, że do przychodów urzędu jednostki samorządu terytorialnego zalicza się dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego nieujęte w planach finansowych innych samorządowych jednostek budżetowych. Zasada ta dotyczy m.in. części ogólnej subwencji oświatowej. Jak już wskazaliśmy na wstępie subwencja oświatowa jest częścią składową subwencji ogólnej, która to zaliczana jest do dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Z uwagi na fakt, że część oświatowa subwencji ogólnej nie jest ujmowana w planach finansowych placówek oświatowych, zaliczana jest ona do przychodów urzędu jednostki samorządu terytorialnego, zapisem:
- Wn konto 130 "Rachunek bieżący jednostki", - Ma konto 720 "Przychody z tytułu dochodów budżetowych". |
Następnie środki z tego tytułu przekazywane są okresowo placówkom oświatowym na pokrycie ich wydatków, zapisem:
- Wn konto 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych", - Ma konto 130 "Rachunek bieżący jednostki". |
Jak wynika bowiem z opisu konta 130, zawartego w załączniku nr 3 "Plan kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych" do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej, na stronie Ma tego konta ujmuje się w szczególności okresowe przelewy środków pieniężnych dla dysponentów niższego stopnia (ewidencja szczegółowa według dysponentów, którym przelano środki pieniężne), w korespondencji z kontem 223. Z kolei z opisu do konta 223 wynika, że służy ono do ewidencji rozliczenia m.in. zrealizowanych przez jednostkę wydatków budżetowych. Na stronie Wn tego konta ujmuje się w szczególności okresowe przelewy środków pieniężnych na pokrycie wydatków budżetowych w korespondencji z kontem 130.
Miesięczne zwroty środków pieniężnych z placówek oświatowych wpływające na rachunek urzędu jednostki samorządu terytorialnego należy traktować jako zmniejszenie wydatków i ujmować w ewidencji księgowej zapisem odwrotnym do ich przekazania, tj.:
|
|