Jak zaksięgować przejęcie przez urząd gminy zobowiązań i należności likwidowanej jednostki budżetowej?
Przepisy art. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) stanowią, iż likwidując jednostkę budżetową organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa przeznaczenie mienia znajdującego się w zarządzie tej jednostki. Natomiast należności i zobowiązania likwidowanej jednostki budżetowej przejmuje urząd odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego. Przy czym w przypadku, gdy jednostka budżetowa likwidowana jest w celu utworzenia jednostki o innej formie organizacyjno-prawnej, organ stanowiący może również zdecydować o przejęciu należności i zobowiązań likwidowanej jednostki przez nowo utworzoną jednostkę.
Z pytania wynika, iż zobowiązania i należności likwidowanej jednostki budżetowej przejmuje urząd gminy (stają się one zobowiązaniami i należnościami urzędu gminy). Przejęcie to powinno nastąpić na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, który będzie także podstawą do ujęcia przedmiotowych zobowiązań i należności w księgach urzędu gminy.
Przejęcie przez urząd gminy zobowiązań i należności likwidowanej jednostki budżetowej powinno zostać wprowadzone do ksiąg rachunkowych tego urzędu w korespondencji z kontem funduszu jednostki. |
Wartość przejętych przez urząd zobowiązań można zaksięgować zapisem:
- Wn konto 800 "Fundusz jednostki", - Ma konta zespołu 2. |
Natomiast należności przejęte od zlikwidowanej jednostki można ująć zapisem:
- Wn konta zespołu 2, - Ma konto 800 "Fundusz jednostki". |
Jak wynika bowiem z opisu konta 800 "Fundusz jednostki" - zamieszczonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa … (Dz. U. z 2013 r. poz. 289), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej - wartość pasywów i aktywów przejętych od zlikwidowanych jednostek ujmuje się odpowiednio po stronie Wn i Ma tego konta.
|