1) Zawarliśmy umowę zlecenia z osobą prowadzącą działalność gospodarczą, opłacającą składki na ubezpieczenia społeczne na preferencyjnych warunkach. Umowa jest wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Czy ze zlecenia powinniśmy zgłosić tę osobę do ubezpieczeń w ZUS?
Umowa zlecenia wykonywana przez przedsiębiorcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie jest tytułem do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o sus, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami:
W celu rozstrzygnięcia zbiegu ubezpieczeń emerytalnego i rentowych z ww. tytułów, stosuje się art. 9 ust. 2a i 2c ustawy o sus. Na mocy powołanych przepisów, osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą opłacająca składki na przedmiotowe ubezpieczenia na preferencyjnych warunkach i wykonująca równocześnie umowę zlecenia podlega obowiązkowo przedmiotowym ubezpieczeniom z obydwu tytułów. Jeżeli jednak:
Z obydwu tytułów obowiązkowa jest składka zdrowotna (art. 82 ust. 1 ustawy zdrowotnej).
Omówione powyżej zasady nie mają zastosowania do przedsiębiorców wykonujących umowy zlecenia w ramach prowadzonej działalności. Takie umowy nie rodzą obowiązku ubezpieczeń społecznych ani ubezpieczenia zdrowotnego. Jak wyjaśnił ZUS w interpretacji indywidualnej z 21 lipca 2015 r., znak WPI/200000/43/781/2015: "(...) gdy osoba prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, a następnie w ramach tej działalności zawiera umowę cywilnoprawną (umowę zlecenia lub o świadczenie usług), której przedmiot jest zgodny z przedmiotem prowadzonej działalności, a przychody z niej uzyskiwane są zaliczane pod względem podatkowym do przychodów z działalności gospodarczej, wówczas umowa taka, jako wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie stanowi odrębnego tytułu do objęcia obowiązkiem ubezpieczeń społecznych. (...)".
Z powyższego wynika, iż decydującym kryterium do rozstrzygnięcia czy umowa zlecenia jest wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jest kwestia opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu wykonywania tej umowy.
Przykład |
Spółka z o.o. podpisała umowę zlecenia (na okres od 1 do 31 marca 2017 r.) z osobą fizyczną, która prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Zakres umowy zlecenia jest tożsamy z zakresem prowadzonej przez tę osobę działalności, a przychód z niej uzyskany jest opodatkowany jako przychód z działalności gospodarczej.
Spółka nie zgłasza tej osoby do ubezpieczeń w ZUS, gdyż w tym przypadku umowa zlecenia nie stanowi tytułu do ubezpieczeń.
2) Czy w celu rozliczenia podatku od wynagrodzenia z umowy zlecenia wykonywanej w ramach działalności gospodarczej możemy zastosować koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%?
Zleceniodawca nie pobiera zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia z umowy zlecenia wykonywanej przez przedsiębiorcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Tak wynika z art. 41 ust. 2 ustawy o pdof. Powołany przepis stanowi, iż płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułu m.in. umowy zlecenia, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o pdof. Podatnik musi rozliczyć przychód z tych usług w ramach działalności gospodarczej.
|