Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Inne zagadnienia  »   Postępowanie dyrektora szkoły po wypadku osób pozostających pod ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Postępowanie dyrektora szkoły po wypadku osób pozostających pod opieką placówki oświatowej

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 21 (399) z dnia 1.11.2015

Kilka dni temu w naszej szkole jeden z uczniów podczas przerwy złamał rękę. Udzieliliśmy mu pomocy, wezwaliśmy pogotowie ratunkowe i poinformowaliśmy rodziców o zdarzeniu. Dwa dni po wypadku do dyrekcji szkoły zgłosili się rodzice poszkodowanego ucznia i zażądali udostępnienia im dokumentacji powypadkowej z tego zdarzenia. Wiemy, że istnieje taka procedura w razie wypadków, jakim ulegli pracownicy, ale czy przepisy bhp regulują również tryb postępowania, gdy wypadkowi ulegnie uczeń?

Obowiązki dyrektora szkoły w zakresie postępowania powypadkowego uczniów zostały uregulowane przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. nr 6, poz. 69 z późn. zm.), dalej rozporządzenia.

W myśl § 2 tego aktu prawnego, za zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkole, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę poza obiektami do niej należącymi, odpowiada jej dyrektor. Jeżeli dochodzi do wypadku, w którym poszkodowanymi są uczniowie przebywający pod opieką takich placówek, należy wszcząć procedurę określoną w rozdziale 4 rozporządzenia.

Do najważniejszych obowiązków związanych z postępowaniem powypadkowym, spoczywających na pracownikach szkół, należy niezwłoczne zapewnienie poszkodowanemu opieki, a w szczególności sprowadzenie fachowej pomocy medycznej, w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy. Obowiązek ten dotyczy każdego pracownika (nie tylko kadry pedagogicznej), który powziął wiadomość o takim zdarzeniu.

Kolejny etap to zabezpieczenie miejsca wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie do niego osób niepowołanych do czasu dokonania oględzin przez zespół powypadkowy, powołany przez dyrektora szkoły. Z uwagi na specyfikę placówek edukacyjnych, o każdym wypadku należy niezwłocznie powiadomić:

  • rodziców lub opiekunów poszkodowanego,
     
  • pracownika służby bhp,
     
  • społecznego inspektora pracy,
     
  • organ prowadzący szkołę lub placówkę,
     
  • radę rodziców.

Ponadto w razie zdarzeń, które mogą być zakwalifikowane jako śmiertelne, ciężkie i zbiorowe, należy niezwłocznie zawiadomić prokuratora i kuratora oświaty. Natomiast o wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.

Wracając do zespołu powypadkowego, wyjaśniamy, że zespół ten powinien składać się z pracownika służby bhp oraz społecznego inspektora pracy, przy czym, jeżeli z jakichkolwiek powodów nie jest możliwy udział w pracach zespołu jednej z tych osób, dyrektor placówki powinien powołać w jej miejsce innego pracownika szkoły przeszkolonego w zakresie bhp. W przypadku, gdy w składzie zespołu nie mogą uczestniczyć ani pracownik służby bhp, ani społeczny inspektor pracy, w skład zespołu wchodzi dyrektor oraz pracownik szkoły przeszkolony w zakresie bhp.

Obowiązkiem zespołu jest przeprowadzenie postępowania powypadkowego i sporządzenie stosownej dokumentacji powypadkowej, w tym protokołu powypadkowego, którego wzór został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W składzie zespołu może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego, kuratora oświaty lub rady rodziców.

W odróżnieniu od postępowania w razie wypadku pracownika, w przypadkach takich jak opisany, pracom zespołu przewodzi pracownik służby bhp (jeżeli nie ma go w składzie zespołu - społeczny inspektor pracy, a gdy i on nie uczestniczy w pracach zespołu - dyrektor szkoły). Jest to o tyle istotne, że w sprawach spornych ma on rozstrzygające stanowisko, a członek zespołu, który nie zgadza się z tym stanowiskiem, może złożyć zdanie odrębne, które odnotowuje się w protokole powypadkowym.

Z treścią sporządzonej dokumentacji powypadkowej należy zaznajomić rodziców lub opiekunów małoletniego poszkodowanego, a także doręczyć im protokół powypadkowy, do którego mogą oni złożyć zastrzeżenia w ciągu 7 dni od dnia doręczenia, dotyczące w szczególności: niewykorzystania wszystkich środków dowodowych niezbędnych dla ustalenia stanu faktycznego, sprzeczności istotnych ustaleń protokołu z zebranym materiałem dowodowym.

Zastrzeżenia te rozpatruje organ prowadzący szkołę, który może:

  • zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych,
     
  • powołać nowy zespół celem ponownego przeprowadzenia postępowania powypadkowego.

Podobnie jak w razie wypadku pracownika, każda placówka oświatowa obowiązana jest prowadzić rejestr wypadków uczniów, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.